آموزش

آموزش ساخت شناسه ایرنیک برای خرید دامنه IR.

ساخت شناسه ایرنیک برای خرید دامنه ir. امری ضروری است و تا زمانی که یک شناسه حقیقی، حقوقی یا سازمانی ایجاد نکرده باشید قادر به خرید دامنه نخواهید بود. سایت ایرنیک به نشانی nic.ir کارگزار رسمی دامنه‌های کشور ایران است که مسئولیت مدیریت این دامنه‌ها را دارد.

با اینکه دامنه ir. نسبت به دامنه‌های بین المللی همچون com و دامنه‌های موضوعی قیمت بسیاری پایین‌تری دارد، اما با وجود برخی مشکلاتی که برای این دامنه وجود دارد بخش قابل توجهی از کسب و کارهای اینترنتی تمایل به استفاده از آن ندارند. که از جمله این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تنظیم دیر هنگام DNS هنگام تغییر هاست و سرور
  • مشکلات مربوط به درخواست مدارک هویتی برای برخی دامنه‌ها
  • از دسترس خارج شدن پرتال nic.ir به مدت یک ساعت در هر شب
  • وضعیت نامناسب پشتیبانی تلفنی و ایمیلی

اما با همه این مشکلات هنوز هم هستند وبمسترانی که ترجیح می‌دهند از دامنه ایران استفاده کنند. در ادامه این مقاله وبلاگ تخفیفه قصد داریم شما را با سایت ایرنیک بیشتر آشنا کرده و سپس کلیه مراحلی که به صورت تصویری برای ساخت شناسه ایرنیک باید طی کنید را توضیح دهیم. پس تا پایان با ما همراه باشید.

شناسه ایرنیک چیست و چرا به شناسه IRNIC نیاز داریم؟

شناسه ایرنیک همانطور که از نامش مشخص است یک شناسه برای مشخص بودن مالکیت دامنه است که متشکل از حروف و اعدادی است که از اطلاعات فردی افراد ساخته می‌شود. به عنوان نمونه یک شناسه مانند as1312-irnic که با حروف A و S شروع شده، به ترتیب معرف حروف اول نام و نام خانوادگی فرد است. اعداد پس از حروف نیز رندوم هستند و در انتها با پسوند irnic به اتمام می‌رسد.

اگر به دنبال خرید دامنه IR از شرکت‌های هاستینگ ایرانی هستید، می‌توانید با کلیک روی دکمه زیر وارد صفحه اختصاصی تخفیفه برای یافتن کوپن تخفیف خرید دامنه شده و از ده‌ها شرکت هاستینگی که دامنه را با قیمت ارزان‌تری برای مدت محدود در دسترس قرار داده‌اند، خرید خود را انجام دهید. کد تخفیف خرید دامنه

شما در هیچ حالت ممکنی نمی‌توانید بدون داشتن شناسه ایرنیک دامنه ir و دیگر پسوندهای این دامنه(مرتبه سوم) را خریداری کنید. پس اگر زیاد به اطلاعات خصوصی و شخصی خود اهمیت می‌دهید، بهتر است قید خرید این دامنه را بزنید. دامنه‌هایی که برای خرید آنها نیاز به شناسه ایرنیک دارید عبارتند از:

  • org.ir.
  • ac.ir.
  • gov.ir.
  • id.ir.
  • ir.
  • co.ir.
  • net.ir.
  • sch.ir.

در دامنه‌های فوق که به جز دامنه ir. بقیه مرتبه سوم هستند، بسته به اینکه دامنه برای استفاده در چه سازمان و ارگانی قابل استفاده است نیاز به ارائه مدارک سازمانی دارید. به عنوان نمونه دامنه ac.ir. مربوط به دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی است که برای خرید این دامنه نیاز به ارائه مدارک از سازمان‌های آموزشی و پرورشی است. یا دامنه gov.ir. برای استفاده در ادارات دولتی مورد استفاده قرار می‌گیرد که وابسته به اداره مورد نظر بوده و باید از سازمان مربوطه مدارک آن نیز ارائه شود.


آموزش ساخت شناسه ایرنیک برای خرید دامنه IR.

حال که با پیچیدگی‌ها دامنه IR آشنا شده و دانستید که نخریدن آن بهتر از خریدن آن است، اما باز هم با این وجود اصرار دارید که یک دامنه ملی داشته باشید و حس وطن پرستی شما را اغوا کرده است، در ادامه به معرفی کلیه مراحلی که باید برای ایجاد شناسه ایرنیک طی کنید می‌پردازیم.

دقت کنید که این مراحل بسیار حساس بوده و با توجه به وضعیت اسف‌بار پشتیبانی که مرکز ثبت دامنه ایران دارد، سعی کنید هیچ یک از اطلاعات را اشتباه وارد نکنید. چرا که ممکن است برای ویرایش و تغییر یک اشتباه جزئی یک هفته درگیر پشتیبانی و ارائه مدارک باشید. پس اگر موافق هستید، Lets Go :)

گام صفر: به ساعت خود نگاه کنید!

ممکن است برایتان عجیب به نظر برسد، اما این عند حقیقت است. حالا که یک روز کاری خسته کننده داشتید و احتمالا یک لامپ زرد روی سرتان سبز شده تا ایده جدیدی را اجرایی کنید، باید به ساعت خود نگاه کنید.

موضوعی که جزو یکی از عجایب هشت‌گانه دنیا قرار گرفته و هنوز دانشمندان موفق نشدند پاسخ مناسب و علمی برای این قضیه داشته باشند، این است که سایت محترم مدیریت ثبت دامنه کشوری ایران از ساعت ۲۳:۰۰ الی ۰۰:۳۰ بامداد به حالت اغما فرو رفته و کرکره آن پایین کشیده می‌شود. برای همین در این مدت ۱.۵ ساعته قادر به ساخت شناسه، خرید دامنه و حتی تمدید دامنه نخواهید بود.

پس لامپ را با کمال احترام از روی سرتان برداشته و در جای مناسبی قرار دهید تا بعد از این ساعات مراحل را با هم پیش برویم. شاید هم بتوانید با نگاه کردن به این صفحه ایده جدیدتری پیدا کنید. چه می‌دانم، مثلا کمی تمرینات استایل نویسی CSS برای همین صفحه داشته باشید.

کارگزار موقتا در دسترس نمی‌باشد ایرنیک

در غیر اینصورت بیایید Go on کنیم!

گام اول: انتخاب نوع شناسه

همانطور که اشاره شد، شناسه ایرنیک هم مثل هر چیز ملی دیگری(اینجا قوه تخیل نویسنده حسابی دچار گرمازدگی شده است) یک شناسه منحصربه‌فرد است که به منظور شناسایی برای مالکین دامنه مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آنجایی هم که ما دو نوع مالک برای هر چیزی می‌توانیم داشته باشیم امکان ایجاد این شناسه با مشخصات فردی(شخصی) و شرکتی(حقوقی) فراهم است.

بنابراین اولین مرحله‌ای که باید برای ساخت شناسه ایرنیک طی کرد، مشخص کردن نوع شناسه است. در این مرحله همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید شما باید وضعیت شناسه خود را متناسب با فعالیتتان انتخاب کنید.

آموزش ساخت شناسه ایرنیک برای خرید دامنه IR.

در صورتی که شخص هستید از مشخصات شخصی شما استفاده خواهد شد که در مرحله بعد از شما خواسته می‌شود. اما اگر دامنه متعلق به یک شرکت یا سازمان باشد لازم است که علاوه بر مشخصات فردی ثبت کننده، یک سری مشخصات مربوط به شرکت که شامل شماره ثبت، آپلود روزنامه رسمی و… نیز می‌شود را وارد کنید.

ذکر این نکته نیز ضروری است که اگر قصد خرید دامنه مرتبه سوم(دامنه‌هایی مانند ac.ir. یا co.ir. و دیگر دامنه‌ها از این قبیل) را داشته باشید، شما باید از شناسه حقوقی برای این کار استفاده کنید.

از آنجایی که طی کردن مراحل پیچیده برای برخی دامنه‌های مرتبه سوم بسیار پیچیده است، شاید بهتر باشد که از خیر همین دامنه شرکتی هم گذشته و با یک نام دامنه مناسب عادی ir. شروع کنید. پس در اینجا من شناسه را از نوع حقیقی انتخاب کرده و برای این منظور روی دکمه تکمیل فرم و دریافت شناسه این بخش کلیک می‌کنم.

گام دوم: وارد کردن مشخصات شناسه

پس انتخاب حقیقی یا حقوقی بودن شناسه در مرحله دوم باید مشخصاتی که از شما در مورد اطلاعات فردی یا شرکتی خواسته می‌شود را وارد کنید. چون ما شناسه حقیقی را انتخاب کردیم، ضرفا اطلاعات فردی از ما خواسته می‌شود که مطابق تصویر زیر باید آنها را تکمیل کرد.

آموزش ساخت شناسه ایرنیک برای خرید دامنه IR.
  1. نام خود را به لاتین وارد کنید.
  2. نام خانوادگی خود را به لاتین وارد کنید.
  3. اگر دامنه را برای یک گروه خاص در قالب سازمان یا گروه خریداری می‌کنید نام آن را به لاتین وارد کنید.
  4. نام خود را به فارسی وارد کنید.
  5. نام خانوادگی خود را به فارسی وارد کنید.
  6. نام شرکت یا سازمان را به فارسی وارد کنید.
مشخصات شناسه ایرنیک
  1. کد ملی خود را مانند نمونه همراه با جداکننده‌های خط تیره وارد کنید.
  2. اگر گذرنامه دارید ملیت کشور ثبت شده روی آن را وارد کنید.
  3. شماره گذرنامه را وارد کنید.
  4. نام صادرکننده گذرنامه را وارد کنید.
  5. کشور خود را انتخاب کنید.
  6. نام استان یا شهری که در آن سکونت دارید وارد کنید.
  7. نام شهر خود را وارد کنید.
  8. نشانی کامل خود را بدون ذکر استان و شهر وارد کنید.
  9. کد پستی خود را وارد کنید.
  10. شماره تلفن ثابت خود را همراه با ۹۸+ کد ایران به جای صفر ابتدایی وارد کنید.
  11. اگر شماره نمابر دارید آن را نیزو ارد کنید.
فراموشی رمز شناسه ایرنیک
  1. آدرس ایمیل خود را وارد کنید.
  2. یک پرسش محرمانه برای خود انتخاب کنید. این پرسش می‌تواند شامل چیزهایی مثل رنگ مورد علاقه، نام بهترین دوست یا هر چیزی که فکر می‌کنید پاسخ دادن به آن را فراموش نخواهید کرد باشد.
  3. پس از وارد کردن پرسش، جواب آن را نیز وارد کنید. دقت کنید که این جواب به حروف بزرگ و کوچک حساس است؛ بنابراین با فرمت درستی آن را وارد کنید.
  4. رابط‌های مجاز دامنه را در صورتی که قرار است دامنه از شرکت هاستینگ دیگری خریداری شود روی گزینه آزاد برای نمایندگان فروش و در غیر این صورت روی حالت خصوصی قرار دهید.
  5. روی دکمه بازنگری کلیک کنید.

گام سوم: بازنگری و امضا

با انجام این کار وارد مرحله بعدی خواهید شد که می‌بایست اطلاعات وارد شده را یک بار مورد بررسی قرار داده و از صحت اطلاعات وارد شده اطمینان حاص کنید.

بررسی اطلاعات شناسه ایرنیک

در صورتی که اطلاعات اشتباه بود، روی دکمه بازگشت کلیک کنید تا به مرحله قبلی رفته و آنها را اصلاح کنید. اگر هم اطلاعات صحیح هستند کافی است به ترتیب زیر عمل کنید.

  • نام کامل سازنده برای شناسه را به انگلیسی وارد کنید. این نام باید شامل نام و نام خانوادگی کامل شما باشد.
  • کپچا تصویری نمایش داده شده را وارد کنید.

در نهایت روی دکمه موافقم دریافت شناسه کلیک کنید.

گام چهارم: ساختن شناسه ایرنیک

در نهایت پس از عبور از مرحله قبلی حالا شناسه برای شما ساخته شده و مشابه تصویر زیر یک پیغام به شما نمایش داده می‌شود. همانطور که در تصویر می‌بینید شناسه نیز برای شما ایجاد شده که می‌توانید برای خرید دامنه ir از شرکت‌های هاستینگ ایرانی که نماینده ایرنیک هستند، از این شناسه استفاده کنید.

شناسه ایرنیک دامنه ایران

در این مرحله یک ایمیل نیز دریافت خواهید کرد که نام کاربری و رمز ورود به شناسه از طریق ایمیل برای شما ارسال شده است که با استفاده از آن می‌توانید به پنل کاربری ایرنیک وارد شده و دامنه‌های خود را مدیریت کنید.


سوالات متداول ساخت شناسه IRNIC

چرا ساختن شناسه ایرنیک برای خرید دامنه IR. ضروری است؟

دامنه‌های ایران برای اینکه مشخص باشد توسط چه افرادی ثبت شده و در اطلاعات هویز دامنه ایرانی نیز نمایش داده شوند نیازمند یک شناسه هستند. هر فرد می‌تواند یک یا چند شناسه برای خود ایجاد کرده و از آنها به عنوان شناسه برای مالکیت دامنه‌های ir استفاده نماید.

شناسه حقیقی و حقوقی ایرنیک چه فرقی دارد؟

شناسه‌های حقیقی ایرنیک برای کاربران عادی هستند که برای ساخت چنین شناسه‌هایی صرفا اطلاعات شخصی همچون کد ملی، آدرس محل سکونت، شماره تلفن و… نیاز است. اما برای شناسه‌های حقیقی متناسب با اینکه شرکتی، سازمان یا یک مجتمع آموزش است باید مدارک دیگری مثل شماره ثبت، روزنامه رسمی و مدارک دیگر از سازمان‌های ذیربط را ارائه کنید.

شناسه ایرنیک فراموش شده را چطور پیدا کنیم؟

اگر شناسه ایرنیک خود را فراموش کردید کافی است با استفاده از هویز دامنه ir به نشانی whois.nic.ir یکی از دامنه‌های فعال خود را بررسی کنید تا هویز را به دست بیاورید. یا اینکه با ورود به مدیریت مشخصه‌های شناسه با رمز و نام کاربری خود شناسه را مشاهده کنید.

رابط‌های مجازی شناسه ایرنیک چه هستند؟

رابط‌های ایرنیک درواقع نمایندگان ایرنیک هستند. اگر شما دامنه را از نمایندگان ایرنیک خریداری کنید لازم است که دسترسی را روی رابط نمایندگان فروش قرار دهید تا امکان ثبت، تمدید و مدیریت بخش‌های دیگر دامنه توسط نمایندگان فراهم باشد. البته این دسترسی به این معنی نیست که آنها مالک دامنه هستند.

تغییر پرسش محرمانه ایرنیک چگونه است؟

در صورتی که رمز خود را فراموش کرده باشید از پرسش محرمانه ایرنیک برای بازنشانی گذرواژه استفاده می‌شود. در صورتی فراموشی این رمز لازم است که از طریق درخواست کتبی که از طریق ایمیل با پشتیبانی ایرنیک در ارتباط خواهید بود یا از طریق فکس درخواست خود را ارسال کنید تا پس از احراز هویت این کار صورت گیرد.

هزینه و قیمت دامنه IR. چقدر است؟

اگر دامنه را از نمایندگان ایرنیک خریداری کنید قیمت دامنه برای شما چیزی در حدود ۲۵ هزار تومان برای هر سال خواهد بود که البته در صورت خرید به صورت ۵ ساله شامل تخفیف است. اما اگر دامنه را از خود ایرنیک خریداری کنید رقمی در حدود ۳ برابر را باید پرداخت کنید.


جمع بندی و کلام آخر

در این مقاله از وبلاگ تخفیفه ما شما را با کلیه مراحلی که باید برای ایجاد شناسه ایرنیک جهت خرید دامنه ir طی کنید آشنا کردیم. در این آموزش یاد گرفتید که برای داشتن شناسه نیازمند ارائه چه مشخصاتی به این شرکت به اصطلاح دانش بنیان هستید و اگر احیانا یکی از کاراکترهای مشخصات را اشتباه وارد کردید، به منظور اصلاح اطلاعات چطور به مدت یک هفته به جایی که عرب نی انداخت هدایت خواهید شد.

پس چون زیاد با این دامنه حال نمی‌کنیم و علاقه‌ای هم نداریم که بیشتر از این در مورد آن بحث و حتی جمع‌بندی نهایی داشته باشیم، اگر احیانا سوالی در خصوص این شناسه ملی داشتید، از بخش نظرات ارسال کنید تا شما را راهنمایی کنیم. چرا که احتمالا در چنین شرایطی پشتیبانی این مرکز شما را عاصی کرده است و دوست داریم که به شما کمک کنیم.

راستی تا یادم نرفته، برای دریافت جدیدترین مطالب رایگان در همین زمینه کافی است از طریق فرم زیر در خبرنامه وبلاگ تخفیفه نیز عضو شوید. ما در هر ماه لیستی از مطالب خود را از طریق خبرنامه برای شما ارسال خواهیم کرد که در بین خبرنامه نیز کوپن‌های تخفیف مرتبط برای همان موضوع درج شده تا با استفاده از آنها خریدی ارزان قیمت را تجربه کنید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید در قسمت گرفتن شناسه من ایمیلم رو درست وارد کردم الان۱۸ ساعته که شناسه ای برام نیومده و گفته با موفقیت ارسال شد ولی اون ایرنیک بجاش دو پرانتز کوچولو گذاشته باید چیکار کنم حتی تیکتم زدم براشوون جواب ندادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا