نقد و بررسی

نقد و بررسی بهترین هاست ایران

برتین شرکت‌های هاستینگ ایران کدامند؟

این روزها شاهد ظهور انواع سایت و اپلیکیشن هستیم که تقریبا همگی نیاز به هاست و دامنه دارند. اگه بخواین یه سایت ساده شخصی برای انتشار روزانه مطالب بزنید تا یک سایت بزرگ شرکتی که محصولات و خدماتتون رو بفروشید نیاز دارید تا هاست خوبی بخرید.

از اونجایی که سرور و درواقع هاست شما پی سایت شما رو تشکیل میده و تاثیر به‌سزایی در موفقیت سایت داره، برای همین لازمه تا از بین شرکت‌های مختلف هاستینگ که وجود داره، بهترین هاست رو خریداری کنید. حالا این هاست میتونه داخلی و در ایران باشه یا اینکه از هاست خارجی مثل آلمان، فرانسه و… استفاده کنید.

توی این بخش از مقالات نقد و بررسی وبلاگ تخفیفه می‌خوایم به بررسی بهترین هاستینگ ایرانی بپردازیم و ببینیم که خرید از کدوم شرکت‌های هاستینگ بهتره. باید بدونید که این مسئله خیلی اهمیت داره و اگه هاست رو از شرکتی بخرید که تو این زمینه کیفیت خوبی نداشته باشه، ممکنه اطلاعات سایتتون رو برای همیشه از دست بدین و زحماتی که در طول چند سال کشیدید، یک شبه به باد فنا بره.

بهترین هاست ایران در بین شرکت‌های هاستینگ کدومه؟

اگه قرار باشه بگیم یه هاست از هر نظر بهترین هست، باید ملاک‌هایی که برای این برتری وجود داره رو بررسی کنیم. این ملاک‌ها مستقیما هم میتونه به مشخصات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هاست مربوط باشه و هم به شرکت هاستینگ!

پشتیبانی شرکت هاستینگ

پشتیبانی شرکت هاستینگ

پشتیبانی مسئله‌ای هست که پیش از فروش اهمیت بالایی داره؛ خصوصا برای خدمات میزبانی و آنلاین. وقتی شما هاستی خریداری می‌کنید، درواقع دارید فضا و منابع یک سرور رو برای مدتی اجاره می‌کنید که مالکیتی روی اون ندارید. پس لازمه تا شرکت هاستینگ پشتیبانی خوبی داشته باشه تا در هر ساعت از شبانه‌روز که مشکلی وجود داشت، سایت شما داون نباشه.

خیلی از هاستینگ‌ها هستند که دارای پشتیبانی ۲۴ ساعته هستن و توی چند شیفت کارشناسان آماده پاسخگویی به مشکلات شما هستند. اما دقت کنید که اگر جایی دیدید که هاستینگی گفته که پشتیبانی ۷۲۴ ارائه میده اشتباه برداشت نکنید.

دلیل اینکه میگم اشتباه برداشت نکنید اینه که کارشناس پشتیبانی باید بتونه در کوتاه‌ترین زمان ممکن مشکل شما رو برطرف کنه. معمولا پشتیبانی‌های این چنینی برای شیفت شب کارشناسان پشتیبانی رو دارن که دسترسی لازم به سرور و مشکلات موجود رو ندارند. پس حتی اگر بعد از چند دقیقه کوتاه هم پاسخ شما رو بدن، ممکنه این باشه که«تیکت شما جهت بررسی دقیق به کارشناس مربوطه ارجاع شد». حالا شما باید تا صبح منتظر بمونید تا کارشناس مربوطه بیاد و تیکت رو بررسی و مشکلتون رو رفع کنه.

بنابراین وقتی صحبت از پشتیبانی ۲۴ ساعته میشه منظور اینه که هر ساعتی از شبانه‌روز که تیکت پشتیبانی برای مشکلات هاست ارسال کردید، خیلی راحت توی همون پاسخ‌های اولیه مشکل شما برطرف بشه. نه اینکه به چندین کارشناس پاس داده بشه.

آپتایم بالای ۹۹ درصد

اول بیاین ببینیم که اصلا آپتایم چیه؟

آپتایم یا زمان در دسترس بودن هاست و سرور یک مشخصه در زمینه میزبانی وب هست که نشون میده این سرور و هاست در طول یک سال چقدر آنلاین بوده. این عدد به صورت درصدی محاسبه میشه.

بخوام کمی موشکافانه‌تر بررسی کنم میشه اینطور گفت که:

  • سرور و هاست در طول دوره حیاتی که داره باید مدام ارتقا پیدا کنه. این ارتقا می‌تونه سخت افزاری باشه یا اینکه نرم‌افزاری. بخش سخت‌افزاری برای تغییر قطعات مثل هارد، ذم، cpu فن‌های خنک کننده و… است که در صورت معیوب بودن یا نیاز به افزایش منابع باید ارتقا پیدا کنه.
  • بحث نرم‌افزاری هم برای آپدیت برنامه‌های استفاده شده روی سرور و هاست میشن. مثلا ما توی یک هاست لینوکسی نیاز به سیستم عامل لینوکس، سیستم مجازی سازی و تقسیم سرور به هاست هستیم. جدا از این به یک سری نرم‌افزار امنیتی و نرم‌افزارهای دیگه مثل php، پایگاه داده mySQL و… داریم که مدام در حال آپدیت شدن هستند. بنابراین لازمه تا این‌ها رو روی سرور آپدیت داشته باشیم تا سایتمون کارکرد درستی داشته باشه.

وقتی که این دو مورد در حال آپدیت شدن هستند برای آپدیت‌های سخت افزاری سرور باید خاموش بشه و برای آپدیت نرم‌افزاری هم که قضیه مشخصه و سرور در دسترس نیست.

حالا هرچقدر مدت زمان در دسترس نبودن سرور برای آپدیت این موارد بیشتر بشه، باعث میشه که آپتایم کمتری داشته باشیم. هر چقدر هم که زمان خاموش بودن سرور کمتر باشه آپتایم بالاتری داریم و نشون میده سرور ما بیشتر آنلاین بوده.

یه مثال از اپتایم بزنیم. وقتی گفته میشه هاستی دارای آپتایم ۹۹ درصد هست، یعنی در طول یک سال که میشه ۳۶۵ روز، ۹۹ درصدش رو آنلاین بوده و تنها یک درصد در دسترس نبوده که اگر بر اساس تعداد روز محاسبه کنیم، یعنی توی یک سال این هاست ۳ روز و نصفی در دسترس نبوده.

اطلاعات سخت افزاری سرور

مشخصات سخت افزاری

هاست مجموعی از فضاهای کوچک‌تر شده از یک سرور هست که روی هر هاست یک سایت میزبانی میشه. بخوام ساده‌تر بگم می‌تونید سیستم کامپیوتری یا لپ تاپ خودتون رو در نظر بگیرید.

سیستم کامپیوتری شما که سخت افزارها روی اون قرار دارن سرور شماست و درایوهای مختلف C، D، E، F و… که به کمک سیستم عامل و برنامه‌ها دارید، همون هاست شماست. شما توی هر درایو می‌تونید یک مسیر اصلی با نام درایو داشته باشید که فرض می‌کنیم اینم دامنه شماست.

خب حالا، برای اینکه یک سیستم قوی داشته باشیم اولین چیزی که نیاز داریم سیستم قوی هست. بیایید یه سیستم برای کارهای روزمره رو با سیستم گیمینگ بررسی کنیم.

خب من برای سیستمی که کارهای روزمره مثل وبگردی رو انجام میدم نیاز به مشخصات بالایی ندارم. اما وقتی قرار باشه باهاش بازی‌های خفن انجام بدم، ضروریه که از یه CPU قوی مثل i7 و i9 اینتل یا سری پردازنده‌های رایزن AMD استفاده کنم. رم تاثیر زیادی تو سرعت داره، اینکه بخوام از یه رم ۳۲ گیگ DDR4 استفاده کنم، در مقایسه با یک رم ۶۴ گیگ DDR3 خیلی میتونه سرعت بالاتری در اختیار من قرار بده.

حالا توی هر سرور هم همین اتفاقات رخ میده و لازمه که شما اطلاعات سخت افزاری سرور رو بدونید. شرکت‌های هاستینگی که این اطلاعات رو به‌درستی اعلام کنن خوبن؛ اما اگه اعلام نشده باشه باید سایت‌های روی سرور رو یک بررسی کنید و ببینید آیا به خوبی سرعت بالایی دارند یا نه!

سیاست قیمت گذاری

قیمت اولین چیزیه که برای همه ما اهمیت داره و ما تو سایت تخفیفه کلا تمرکزمون اینه که به کمک کد تخفیف تجربه خرید ارزون رو برای هر چیزی برای شما رقم بزنیم.

تو بحث هاستینگ سیاست‌های قیمت گذاری مختلفه که باید گول این سیاست رو نخورید و درست بر اساس منابع و فضایی که نیاز دارید هاست رو انتخاب کنید. گرون بودن به هیچ وجه نشونه کیفیت بالا نیست.

مثلا ما یه هاستینگی داریم که ادعا می‌کنه تو ایران بهترین هست. با بررسی پلن‌هایی که این هاستینگ داشت، ما دیدیم که هاستی که کمترین فضا رو داره، ۱۰ گیگ هست. اما واقعا آیا ما به این ۱۰ گیگ فضا برای شروع سایتمون نیاز داریم؟

حتی فکر نکنم شما توی یک سال این میزان فضا رو از اطلاعات سایت پر کنید. شاید بگید خب فیلم‌هایی که قرار میدیم حجم هاست رو سریع پر می‌کنن. در جوابتون باید بگم که یه وبمستر خوب، برای قرار دادن فیلم داخل سایتش از هاست دانلود استفاده می‌کنه. :D

چون بیشتر ما موقع خرید هاست به این فضا اهمیت میدیم گول این سیاست قیمت گذاری رو می‌خوریم و بعد از خرید هاست می‌بینیم که چه چیز مزخرفی بهمون تحویل داده شده. پس بیاین بررسی کنید و ببینید که چرا قیمت یه شرکت با شرکت دیگه متفاوته؟

همین شرکتی که مثال زدم، کلا هاست خارجی نداره و از هاست ایران استفاده می‌کنه. کنترل پنل هاست‌ها هم همگی سی پنل هستند. همون سی پنلی که ایران رو تحریم کرده و درواقع اینا دارن از نسخه کرک شده سی پنل استفاده می‌کنن که فوق‌العاده امنیت سایت شما رو تهدید می‌کنه.

بک آپ گیری دوره‌ای

تو دنیای امروز باید مرتبا از اطلاعاتمون نسخه پشتیبان تهیه کنیم. توی سایت این مسئله اهمیت زیادی داره. خیلی از هاستینگ‌ها میان و به‌صورت روزانه و هفتگی از کل سرور نسخه بک آپ تهیه می‌کنن. اما آیا می‌دونید این اطلاعات رو کجا ذخیره می‌کنن؟

متاسفانه بعضیاشون همین اطلاعات رو روی همون سروری که سایت قرار داره ذخیره می‌کنن. معلومه که با خراب شدن هارد یا حتی بردن هارد توسط افراد دیگه این اطلاعات از دست میره. پس باید از شرکتی هاست بگیرید که این اطلاعات رو در چند سرور مختلف ذخیره می‌کنه و مهم‌تر اینکه اطلاعات روی یک دیتاسنتر قرار نداشته باشن.

مثلا خود من برای این مورد بررسی می‌کنم که آیا RAID وجود داره برای این سرور یا نه؟ این ویژگی به هاستینگ اجازه میده تا به صورت همزمان که اطلاعات جدیدی روی هاست قرار می‌گیره یه نسخه به‌روز هم روی یک یا چندتا هارد دیگه ازشون بگیره. بهتره این سرورها هم تو چندتا دیتاسنتر باشن تا امنیت خاطر بیشتری داشته باشیم. مثلا اگر هاست شما توی فرانسه قرار داره، میشه نسخه بکاپ رو روی سرور آلمان و هلند ذخیره کرد.

ولی با این وجود نباید فقط به بک آپ گیری شرکت هاستینگ تکیه کنید. سعی کنید خود شما هم دوره‌ای از هاستتون بکاپ بگیرید و اونو روی فضاهای ابری مثل گوگل درایو، وان درایو، دارپ باکس و حتی سیستم کامپیوتری خودتون ذخیره کنید.

پهنای باند هاست

پهنای باند مثل همون پهنای باند شرکتی هست که ازش اینترنت دارید؛ با این تفاوت که این پهنای باند برای رد و بدل کردن داده از سایت شما برای بازدیدکننده‌هاست.

خب توی سایت شما انواع مختلفی از فایل و داده قرار دارن. وقتی کاربران وارد سایت ما میشن باید منتظر بمونن تا این داده‌ها براشون دانلود بشه و صفحه رو ببینن. هر هاستینگ ممکنه این داره رو توی برخی پلن‌ها محدود کنه.

مثلا به شما اجازه بده که ماهانه فقط ۱۰۰ گیگ داده رد و بدل کنید. اگه به آخرای ماه میلادی برسیم و سایت شما این پهنای باند ۱۰۰ گیگ رو مصرف کرده باشه، در این صورت به صورت خودکار هاست شما ساسپند میشه و دیگه دیتایی برای کاربر ارسال نمیشه که تو این حالت باید پهنای باند اضافه بخرید.

سعی کنید سمت پلن‌ها و شرکت‌هایی که پهنای باندشون محدود هست نرید. ممکنه شما روی یه موضوع کار کرده باشید و اتفاقی بیفته و کل پهنای باند رو توی یک شب تموم کنید؛ حالا چه برسه به اینکه انتظار داشته باشید تا آخر ماه جواب بده. اجازه بدین تو این مورد یکی از تجربیاتم رو بگم.

چند سال پیش یه سایت تو موضوعات مجله ای داشتم. یک شب که در حال چرخ زدن توی اینستاگرام بودم، دیدم که یکی از بازیگران تو صفحه‌ی رسمیش خبر فوت یکی از بازیگران رو داد. به صفحه چندتا بازیگر دیگه سر زدم و مطمئن شدم که خبر درسته. خیلی سریع یک پست آماده کردم و قبل از اینکه سایت‌های خبری روی این موضوع کار کرده باشن، پست رو منتشر کردم و لینکشم دستی توی گوگل ثبت کردم تا سریع رتبه یک رو بگیره و همین اتفاق هم افتاد.

نیمه شب بود و گرفتم خوابیدم. من که هر روز ساعت ۸ بیدار میشدم، دیدم همکارم ساعت ۶ باهام تماس گرفته و بین خواب و بیداری بودم که فقط فهمیدم گفت سایت دیگه بالا نمیاد. رفتم دیدم که بله… شرکتی که ادعا می‌کرد به ما پهنای باند نامحدود داده، درواقع پهنای باندش یک ترابایت بود. فکر کنید در عرض ۶ ساعت، انقدری بازدید بالا بود که به لطف ۱۰۰۰ نفر افراد آنلاینی که توی سایت بودن، ۳۰۰ گیگ از پهنای باند مصرف شده بود.

امنیت بهترین هاست

راهکارهای امنیتی

همه ما می‌دونیم که امنیت یک چیز نسبی هست و نمیشه گفت که یک هاست امنیت ۱۰۰ درصد داره. اما باید هاستی که می‌گیرید از روش‌های مختلف برای تامین امنیت استفاده کنه.

خیلی اتفاق افتاده که بخاطر اهمال کاری در کانفیگ سرور اطلاعات اصلی هک شده و ده‌ها سایتی که روی سرور بودن یک شبه نابود شدن.

این راهکارها چون موضوع تخصصی هست، اینجا نمیشه بهشون پرداخت و سعی می‌کنم در پست جدا به بررسی این مورد بپردازم.

داشتن هاست مخصوص سیستم‌های سایت ساز

قبلش بگم که این مدل هاست مثل هاست مخصوص وردپرس یا هاست مخصوص ووکامرس بیشتر یه راهکار تبلیغاتیه. چون همین الآن خود من یه هاست لینوکسی دارم که در مقایسه با یک هاست وردپرس مشخصات سخت افزاری و سرعت خیلی بالاتری داره.

بهترین هاست وردپرس

شاید این مورد برای هاست‌های خارجی که توسط شرکت‌هایی مثل بلو هاست ارائه میشه بیشتر صدق داشته باشه.

اما در هر صورت موضوع مهمی هست و توی بعضی از شرکت‌های هاستینگ تا جای ممکن خوب روش کار شده. سعی کنید از این نوع هاست بسته به اینکه از وردپرس، جوملا، دروپال و… استفاده کنید.

دلیلش اینه که مثلا وردپرس بخاطر افزونه‌ها و شاید بهتر باشه بگم اشتباهاتی که مدیر سایت برای استفاده از افزونه‌ها میگیره حجم زیادی از منابع سرور رو می‌گیره. پس چه بهتر که بیاین و از هاست مخصوص به وردپرس استفاده کنید. بخاطر چندتا دلیل زیر.

  • تعداد سایت‌های کمتر روی سرور
  • اراسه نسخه‌های بالاتر PHP
  • تقسیم عادلانه منابع برای هر سایت
  • داشتن مشخصات سخت‌افزاری بالاتر

استفاده از لایسنس‌های معتبر

همونطور که در بالا هم اشاره ای کردم، روی سرور چندین نرم‌افزار مختلف نصب میشه که این برنامه‌ها همه‌شون رایگان نیستند و باید مبلغی به صورت ماهیانه پرداخت بشه.

مثلا کنترل پنل‌هایی مثل دایرکت ادمین یا سی پنل هر دو نیاز به خرید لایسنس دارند. دایرکت ادمین چون زیاد محیطش گرافیکی نیست قیمت کمتری داره و ایران هم تو لیست کشورهای تحریم شده نیست؛ پس اهمیتی نداره که هاست شما داخل ایران باشه یا خارج!

اما در مورد سی پنل قضیه فرق می‌کنه. تقریبا قیمت لایسنسش دو برابر هست و ایران هم جزو کشورهای تحریم شده است. یعنی روی هاست ایران که توی دیتاسنترهایی مثل برج میلاد یا تبیان قرار دارند، حتی اگر لایسنس خریداری شده باشه نمیشه ازش استفاده کرد. بنابراین هاستینگ‌ها میان و نسخه کرک شده اونو استفاده میکنن که از نظر امنیتی خیلی کار درستی نیست.

داشتن خدمات جانبی

چون موضوع پست ما بررسی بهترین شرکت‌های هاستینگ ایرانی برای اینه تا بتونید بهترین هاست رو انتخاب کنید، بهتره هاستینگی رو انتخاب کنید که خدمات جانبی حوزه وبمستری رو هم ارائه بده.

مثلا شما برای راه‌اندازی سایت فقط به هاست نیاز ندارید. بلکه نیاز به خرید دامنه، خرید SSL، خرید DNS و IP اختصاصی، هاست دانلود، خدمات پشتیبانی و… هم دارید. پس چه بهتر که این خدمات رو از یک شرکت خریداری کنید و برای مدیریت اونها نیاز نباشه که در چند سایت عضو بشید و توی پرداخت فاکتورها هم به مشکلی بخورید.


جمع‌بندی نهایی

توی این آموزش به بررسی نکات و ملاک‌هایی پرداختم که باید با توجه به اون‌ها بهترین هاست ایران یا هاست خارجی رو از شرکت‌های مختلفی خریداری کنید.

انتخاب هاست مناسب اهمیت بالایی برای سایت شما داره و اگه می‌خواین که نهایت سرعت رو در سایت تجربه کنید، اولین و مهم‌ترین ملاک داشتن سایت پر سرعت استفاده از یک هاست خوب و با کیفیته.

اگه تجربه‌ای تو استفاده از شرکت‌های هاستینگ مختلف دارید خوشحال می‌شیم از بخش نظرات همین پست تجربیاتتون رو با ما به اشتراک بگذارید تا دیگران هم بتونن بر اساس این تجربیات اقدام به خرید کنن.

۴.۲/۵ - (۵ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا