آموزش

آموزش تنظیم مودم tp link و چگونگی کانفیگ مودم ADSL

راهنمای تنظیم و کانفیگ مودم TP LINK مخابرات

برای استفاده از اینترنت ADSL خانگی همانطور که می‌دانید علاوه بر یک خط تلفن که اشتراک اینترنت دارد، نیاز به خرید یک مودم هم داریم. مودم tp link یکی از مودم‌های اقتصادی در ایران است که طرفداران زیادی دارد. در صورتی که از این مدل مودم استفاده می‌کنید لازم است که با کانفیگ مودم تی پی لینک آشنایی داشته باشید و با ورود به تنظیمات مودم TP-LINK آن را بر اساس شرکت ISP که از از آن اینترنت خریدید تنظیم کنید.

مودم‌های تی پی لینک قابلیت‌های مختلفی مثل مخفی کردن شبکه وای‌فای یا استفاده از شبکه میهمان را در اختیار قرار می‌دهند که برای همین طرفداران زیادی دارند. در ادامه این آموزش از وبلاگ تخفیفه به صورت تصویری و ویدئویی کلیه مراحل کانفیگ مودم تی پی لینک را با هم بررسی می‌کنیم و به شما آموزش خواهید داد که چطور مودم tp link خود را تنظیم کنید. پس تا پایان با ما همراه باشید.

راهنمای قدم به قدم تنظیم مودم tp link

ما در این آموزش به دو شویه چگونگی تنظیم مودم تی پی لینک را بررسی می‌کنیم. اگر به دنبال روش سریع هستید کافی است ویدئو زیر را ببینید. در حین ویدئو هم برای هر جایی سوال یا مشکلی داشتید می‌توانید ادامه مراحل که به صورت متنی و تصویری قدم به قدم توضیح داده شده را دنبال کنید.

آموزش تنظیم و کانفیگ مودم دی لینک

فیلم آموزش کانفیگ مودم تی پی لینک

نصب و تنظیم مودم تی پی لینک کار بسیار ساده‌ای است و شما با چند بار انجام این کار به راحتی آن را یاد خواهید گرفت. نیازی نیست که برای کانفیگ مودم خود هزینه کنید یا از دیگران برای این کار کمک بگیرید. ما در اینجا به صورت کاملا تصویری کلیه بخش‌ها را به شما توضیح خواهیم داد که با مطالعه و انجام مرحله به مرحله هر یک از مراحل، می‌توانید مودم خود را کانفیگ کنید.

در این آموزش من از مودم تی پی لینک با پنل نارنجی مدل TD-W8961N و اینترنت شرکت مخابرات استفاده می‌کنم. کلیه مودم‌های تی پی لینک که دارای پنل تنظیمات نارنجی هستند به این روش قابلیت کانفیگ را دارند.

مشاهده ویدئو در یوتوب

بخش اول: اتصال سخت افزاری مودم

قبل از هر چیزی باید مودم را به صورت سخت افزاری به خط تلفن و پریز برق متصل کنید تا همه چیز به درستی متصل شود. اگر مشکلی در اتصال کابل‌ها مثل قطعی پریز تلفن یا اتصال در سیم‌کشی تلفن شما وجود داشته باشد، مودم به درستی کانفیگ نشده و با خطای اتصال به اینترنت مواجه خواهید شد.

در صورتی که علاوه بر مودم از تلفن هم استفاده می‌کنید، لازم است تا از اسپلیتر استفاده کنید تا با جداسازی دیتا و صدا، نویزی که در هنگام مکالمه تلفنی توسط مودم ایجاد می‌شود را از بین ببرید. گاهی اوقات ممکن است با وجود اسپلیتر هم این نویز وجود داشته باشد که نشان از خرابی آن دارد و باید اسپلیتر را تعویض کنید.

مرحله اول: بررسی کابل‌ها و روشن کردن مودم

ابتدا کابل تلفن را مشابه تصویر زیر به ورودی تلفن در اسپلیتر متصل کنید.

نحوه اتصال مودم به تلفن

سپس کابل دیگر را به خروجی مودم که بر روی اسپلیتر با نام modem مشخص شده وارد کرده و سر دیگر آن را به ورودی تلفن در مودم متصل کنید. در صورتی که از تلفن استفاده می‌کنید، کابل تلفن را هم می‌توانید به خروجی اسپلیتر که با نام phone مشخص شده وارد کنید.

حالا مودم را روشن کنید و چند لحظه منتظر بمانید تا همه چراغ‌ها به یک ثبات برسند. موضوع مهمی که در اینجا وجود دارد این است که چراغ DSL نباید خاموش یا به حالت چشمک زن با مکث طولانی مدت روشن شود. باقی موارد هم به رنگ ثابت سبز نمایش داده شوند. البته برخی چراغ‌ها مثل چراغ وای فای یا اینترنت ممکن است به حالت چشمک زن به صورت خیلی سریع خاموش و روشن شوند که مشکلی وجود ندارد.

اگر چراغ DSL چشمک طولانی می‌زند یا به صورت کلی خاموش است یعنی اینکه مشکلی در اتصال کابل تلفن شما وجود دارد که باید آن را بررسی کنید.

مرحله دوم: ریست مودم تی پی لینک

در این مرحله باید مودم خود را ریست کنید. اگر با نحوه ریست کردن مودم دی لینک آشنا نیستید، اصلا نگران نباشید. کافی است مشابه تصویر زیر دکمه‌ای که با نام WPS/RESET نوشته شده است را به مدت ۱۰ ثانیه فشار داده و رها کنید تا مودم ریست شود. با ریست شدن مودم خاموش شده و مجددا به صورت خودکار روشن خواهد شد.

آموزش تنظیم مودم tp link و چگونگی کانفیگ مودم ADSL

بعد از انجام این کار چند لحظه صبر کنید تا مودم ریست شده و سپس همه چراغ‌ها به رنگ سبز و ثبات برسند. سپس باقی مراحل که از ورود به تنظیمات مودم شروع می‌شود را در ادامه با هم مرور می‌کنیم.


بخش دوم: کانفیگ مودم تی پی لینک

برای ورود به تنظیمات مودم تی پی لینک ابتدا باید به آن متصل شوید. که برخلاف مودم‌های دی لینک، بعد از ریست شما باید از رمزی که زیر دستگاه چاپ شده برای اتصال به مودم استفاده کنید.

مرحله اول: ورود به مدیریت مودم

مودم‌های تی پی لینک بعد از ریست شدن، برخلاف مودم‌های دی لینک نیاز به وارد کردن رمز عبور دارند. این رمز بر روی برچسبی که در زیر مودم چسبانده شده به صورت یک شماره سریال و اعداد ۸ رقمی درج شده است. چون این رمز برای هر دستگاهی اختصاصی است باید به زیر مودم خود نگاه کرده و ببینید که رمز اختصاصی مودم شما چیست. علاوه بر این نام شبکه وای‌فای پیش‌فرض نیز در زیر آن با نام SSID مشخص است.

رمز مودم تی پی لینک

بعد از اینکه رمز را یافتید، وای فای لپ تاپ یا گوشی خود را روشن کرده و روی نام شبکه وای فای مودم خود کلیک کنید. سپس دکمه Connect را انتخاب کنید تا مشابه تصویر زیر رمز ورود به مودم از شما درخواست شوید. در اینجا باید همان رمزی که روی برچسب مودم درج شده است را وارد کنید.

رمز مودم tplink

بعد از اینکه اتصال به مودم برقرار شد، برای ورود به مدیریت مودم، شما باید به کمک مرورگر، به آدرس ip پیش‌فرض که برای مودم تعیین شده مراجعه کنید.

آموزش کانفیگ مودم تی پی لینک
  1. ورود به تنظیمات مودم tp link: برای ورود به تنظیمات مودم تی پی لینک باید آدرس آی‌پی ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ را مشابه تصویر بالا وارد کنید تا صفحه ورود به شما نمایش داده شود.
  2. Username: در این کادر باید نام کاربری را وارد کنید که به صورت پیش‌فرض این نام کاربری در تمامی مودم‌ها admin است.
  3. Password: در این کادر باید رمزی که برای ورود به تنظیمات مودم تی پی لینک تعیین شده را وارد کنید. با ریست کردن مودم، این رمز نیز به رمز پیش‌فرض تغییر پیدا می‌کند که رمز هم همان admin است.
  4. Login: بعد از وارد کردن نام کاربری و رمز عبور کافی است روی این دکمه کلیک کنید تا وارد صفحه تنظیمات و کانفیگ مودم تی پی لینک شوید.
دقت کنید که برای نام کاربری و رمز عبور حتما باید از admin با حروف کوچک استفاده کنید و هیچ کاراکتر دیگری مثل فاصله یا حرف اول که معمولا در گوشی‌ها با A بزرگ تایپ می‌شود وارد نشده باشد.

مرحله دوم: Quick Start

بعد از وارد شدن به تنظیمات مودم تی پی لینک، صفحه‌ی Quick Start را مشابه تصویر زیر می‌بینید که برای شروع نصب مودم تی پی لینک باید روی دکمه‌ی NEXT کلیک کنید.

آموزش تنظیم مودم تی پی لینک

مرحله سوم: انتخاب موقعیت زمانی

در این مرحله باید تاریخ و منطقه زمانی خود را انتخاب کنید. همانطور که در تصویر زیر می‌بینید در اینجا لیست کشورها بر اساس منطقه زمانی نمایش داده می‌شود.

آموزش کانفیگ مودم tplink

از این لیست باید گزینه Time Zone که مربوط به منطقه زمانی است را به تهران که با نام GMT(+03:30) Tehran نمایش داده می‌شود انتخاب کنید و سپس روی دکمه NEXT کلیک کنید تا به مرحله بعد بروید.

مرحله چهارم: انتخاب شرکت اینترنتی(ISP)، نام کاربری و رمز ورود

در این مرحله باید دقت کنید که اطلاعات به درستی وارد شود. این مرحله مربوط به برقراری ارتباط مودم با شرکت‌های اینترنتی است که باید بر اساس شرکتی که اینترنت خود را از آن خریداری کردید تنظیم کنید. یعنی اگر از اینترنت آسیاتک، شاتل، مخابرات یا هر شرکت دیگری که اینترنت را خریداری کردید، باید تنظیمات بر اساس همان شرکت تنظیم شود.

در اینجا من چون از مخابرات سرویس خود را خریداری کردم، تنظیمات اولیه که مربوط به مشخص کردن نام شرکت است را باید روی سرویس دهنده‌های دیگر انتخاب کنم. حال طبق تصویر زیر و توضیحاتی که در زیر آن قرار دارد، اطلاعات این بخش را تکمیل کنید.

آموزش تنظیم مودم tplink
  1. Country: کشور را روی ایران که با نام Iran قرار دارد، انتخاب کنید.
  2. ISP: در این کادر می‌توانید شرکتی که اینترنت خود را از آن خریداری کردید را انتخاب کنید. اگر شرکت آسیاتک است باید گزینه‌ی asiatech، اگر شاتل است گزینه‌ی shatel و اگر هم مثل من مخابرات یا هر شرکتی که نام آن در این لیست نیست را باید روی گزینه‌ی Iran Telecom انتخاب کنید.
  3. ISP Connection Type: از این کادر گزینه‌ی PPPoE/PPPoA را انتخاب کنید.
  4. Username: در این کادر باید نام کاربری که از شرکت ارائه دهنده اینترنت(ISP) اینترنت خود را خریداری کرده‌اید را وارد کنید. اگر نام کاربری خود را نمی‌دانید با پشتیبانی شرکتی که اینترنت را از آن خریداری کردید تماس بگیرید تا نام کاربری را به شما اعلام کنند.
  5. Password: در این کادر هم باید رمزی که شرکت ارائه دهنده اینترنت به شما اعلام کرده را وارد کنید. اگر رمز را هم مانند نام کاربری نمی‌دانید، با پشتیبانی تماس بگیرید تا آن را هم به شما اعلام کنند.
  6. VPI: در این کادر عدد ۰ را به صورت انگلیسی وارد کنید. دقت کنید که این عدد نباید با اعداد فارسی تایپ شود.
  7. VCI: در این کادر هم مثل نمونه قبل این بار عدد ۳۵ را با حروف انگلیسی وارد کنید.
  8. Connection Type: این گزینه را هم با توجه به اینکه در گزینه سوم ISP Connection Type را روی حالت PPPoE/PPPoA قرار دادیم، باید گزینه PPPoE LLC را انتخاب کنید.

بعد از اینکه اطلاعات فوق را وارد کردید، یک بار آن را بررسی کنید و اگر همه چیز طبق این توضیحات وارد شده بود، روی دکمه NEXT کلیک کنید تا به مرحله بعدی وارد شوید.

مرحله پنجم: تنظیمات شبکه وای فای مودم tp link

در این مرحله می‌توانید برای شبکه وای فای(wifi) مودم خود یک نام و رمز انتخاب کنید تا از این طریق اتصال به مودم برقرار باشد. شاید هم اصلا تمایلی نداشته باشید که به صورت بی سیم به مودم متصل شوید که در این صورت به کلی می‌توانید وای فای را برای مودم غیر فعال کنید.

تنظیمات وای فای تی پی لینک

پس اگر تصمیم دارید که از شبکه وای فای روی مودم استفاده کنید، قبل از هر چیزی گزینه Access Point را روی حالت Activated قرار دهید تا بقیه تنظیمات مشابه چیزی که در تصویر بالا می‌بینید نمایش داده شود. در غیر این صورت برای استفاده از اینترنت به کمک کابل اترنت این گزینه را می‌توانید روی حالت Deactivated قرار دهید که در این صورت باقی تنظیمات این بخش نمایش داده نمی‌شود.

  1. SSID: در این کادر می‌توانید نام دلخواه خود را برای شبکه وای فای مودم انتخاب کنید. به عنوان نمونه اگر ما قرار باشد از این مودم در دفتر کار خود استفاده کنیم، ترجیح بر این است تا از نام takhfife استفاده کنیم. شما هم می‌توانید یک نام دلخواه برای خود انتخاب کنید.
  2. Broadcast SSID: یکی از مشکلاتی که در استفاده از شبکه وای فای وجود دارد، درخواست رمز توسط دیگران است. قابلیتی در مودم‌های tp link وجود دارد که شما می‌توانید به کمک آن نام مودم را مخفی کنید تا اگر کسی گوشی خود را روشن کرد، در لیست شبکه‌های وای فای، نام شبکه مودم شما نمایش داده نشود. انگار که اصلا شما از وای فای استفاده نمی‌کنید. در صورتی که گزینه Yes را انتخاب کنید، نام شبکه وای فای در لیست جستجو نمایش داده می‌شود و در صوتی که No را انتخاب کنید مخفی خواهد شد.
پیشنهاد می‌کنم به منظور داشتن امنیت بالاتر برای شبکه وای فای خود، Broadcast SSID را روی حالت No قرار دهید. با انتخاب این گزینه، نام وای فای شما در لیست جستجو نمایش داده نشده و دیگران تصور می‌کنند که مودم شما خاموش است. در این حالت برای اینکه بتوان به مودم متصل شد، باید نام مودم را به صورت دستی در گوشی یا کامپیوتر وارد کنید تا ابتدا جستجو کرده و اگر نام صحیح بود در مرحله بعد از شما خواسته شود تا رمز ورود به مودم وای فای را وارد کنید.
  1. Authentication Type: این گزینه سطح امنیتی شبکه وای فای را مشخص می‌کند که بهتر است آن را روی حالت WPA2-PSK قرار دهید.
  2. Encryption: نیازی به تغییر دادن این گزینه نیست و تنها کافی است که بررسی کنید روی حالت AES قرار داشته باشد.
  3. pre-shared key: در این کادر می‌توانید رمز شبکه وای فای خود را مشخص کنید. دقت کنید این رمز همان رمزی است که با اتصال به وای فای از طریق گوشی، تبلت یا لپ تاپ، قادر به اتصال به اینترنت خواهید بود. بنابراین سعی کنید در انتخاب رمز عبور، یک رمز قوی متشکل از اعداد، حروف بزرگ و کوچک، کاراکترهای خاص و حتی کاراکتر فاصله(space) استفاده کنید.

بعد از اینکه این اطلاعات را هم وارد کردید، یک بار از ابتدا آنها را مرور کنید و اگر همه چیز به درستی وارد شده بود روی دکمه NEXT کلیک کنید تا به مرحله نهایی وارد شوید.

مرحله آخر: تایید اطلاعات و کانفیگ مودم tp link TD-W8961N

در مرحله بعد همانطور که در تصویر زیر می‌بینید به شما اعلام شده که همه تنظیمات اعمال شده و تنها کاری که باید انجام دهید ذخیره تنظیمات است.

نحوه کانفیگ و تنظیم مودم adsl تی پی لینک

برای انجام این کار و نهایی کردن مراحل کانفیگ مودم tp link کافی است روی دکمه SAVE کلیک کنید. با انجام این کار بعد از چند ثانیه مودم به صورت خودکار ریست می‌شود.

اتصال به مودم تی پی لینک

حالا اگر به شبکه وای فای خود در گوشی یا لپ تاپ مراجعه کنید، خواهید دید که شبکه وای فای با نامی که در بخش SSID وارد کردید نمایش داده می‌شود. کافی است روی آن کلیک کنید و رمزی که برای شبکه وای فای در کادر pre-shared key انتخاب کرده بودید را برای اتصال به مودم وارد کنید.


سوالات متداول در خصوص نصب مودم

تا اینجا ما تمامی موارد و مشکلاتی که در کانفیگ مودم تی پی لینک ممکن بود با آنها دچار شوید را بررسی و در قالب نوشته، پاسخ بسیاری از این سوالات را دادیم. یک سری مشکلات و سوالات وجود دارد که کاربران زیاد آن را می‌پرسند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنم.

آدرس ورود به مدیریت مودم چیست؟

در تمامی مودم‌های tp link یا دی لینک می‌توانید با رفتن به آدرس ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ به صفحه تنظیمات مدیریت مودم دسترسی داشته باشید. در بقیه مدل‌ها هم همین آدرس کاربرد دارد، مگر اینکه تغییر داده شده باشد.

نام کاربری و رمز ورود به مودم چیست؟

به صورت پیش‌فرض نام کاربری و رمز ورود به مودم هر دو admin هستند. در برخی مودم‌های تی پی لینک، هنگام اتصال به وای فای ممکن است برای اولین بار از شما رمزی درخواست شود که در زیر مودم تایپ شده است.

مراحل تنظیم مودم ADSL چگونه است؟

شما با طی کردن ۷ مرحله می‌توانید اقدام به کانفیگ مودم دی لینک کرده و مراحل تنظیم مودم ADSL مخابرات را طی کنید که در این آموزش به صورت تصویری و ویدئویی همه این مراحل را توضیح دادیم.

چرا نمی‌توانم به پنل مدیریت مودم وارد شوم؟

اگر مشکل ورود به تنظیمات مودم دارید، قبل از هر چیز باید بررسی کنید که حتما اتصال بین مودم و کامپیوتر یا موبایل برقرار است. سپس نام کاربری و رمز ورود را بررسی کنید اگر درست بود و باز هم مشکل ورود داشتید، می‌توانید از طریق کابل اترنت متصل شوید. یا اینکه تنظیمات ip کامپیوتر خود را روی حالت اتوماتیک متصل کنید.

چرا مودم تی پی لینک وصل نمی‌شود؟

اگر هنوز کانفیگ مودم تی پی لینک را انجام ندادید، وصل نشدن مودم تی پی لینک می‌تواند به خاطر وارد نکردن رمز پیش‌فرض مودم باشد. بعد از کانفیگ مودم اگر اتصال اینترنت در حالتی که همه چراغ‌ها روشن هستند برقرار نشد، یک بار مودم را خاموش کرده و بعد از چند دقیقه روشن کنید. اگر باز هم متصل نشد با پشتیبانی شرکت ارائه دهنده اینترنت خود تماس بگیرید. ممکن است خطایی روی اشتراک شما ایجاد شده باشد.

جمع بندی و کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم تا تمامی مراحلی که برای کانفیگ مودم tp link نیاز است طی کنید را به صورت قدم به قدم شرح دهیم. در صورتی که مشکلی در هر یک از بخش‌ها دارید می‌توانید از بخش نظرات ارسال کنید تا شما را راهنمایی کنم. همچنین اگر به کمک این آموزش موفق به تنظیم مودم ADSL خود نشدید هم با جزییات کامل درخواست خود را در بخش نظرات ارسال کنید.

اگر به هر دلیلی موفق به تنظیم مودم خود نشدید، می‌توانید با پشتیبانی شرکت ارائه دهنده اینترنت خود تماس بگیرید یا اینکه یک بار دیگر این مقاله را از ابتدا مرور کنید تا از صحت وارد کردن تنظیمات در هر یک از مراحل مطمئن شوید.

همچنین در پایان پیشنهاد می‌کنم اگر به دنبال خرید مودم با قیمت ارزان هستید با مراجعه به صفحه کد تخفیف خرید مودم در سایت تخفیفه به لیستی از فروشگاه‌های مختلف که کدهای تخفیف خود را برای خرید انواع مودم ADSL خانگی، مودم همراه، مودم TD-LTE و سایر مودم‌ها در اختیار قرار داده‌اند دسترسی داشته باشید. با رفتن به صفحه کد تخفیف اپراتورها نیز می‌توانید به کد تخفیف برای خرید بسته اینترنت همراه یا خرید اینترنت ADSL از شرکت‌های مختلف دسترسی داشته باشید.

۴.۶/۵ - (۱۵۵ امتیاز)

نوشته های مشابه

‫۱۱ دیدگاه ها

  1. سلام . روز بخیر خسته نباشید. خیلی ممنون از راهنمایی ارزنده تون مشکل من نه تنها حل شد. بلکه به دانش من اضافه شد . خدا پشت وپناهتون . همیشه سلامت و موفق باشید. با احترام علی باعستانی از مشهد.

  2. سلام وقت بخیر
    طبق چیزی که آموزش دادید همه کار ها رو کردم ولی موقع اتصال میزنه متصل ولی بدون اینترنت
    مشکل از کجاست؟

    1. درود، وقتتون بخیر
      مودم رو خاموش کنید و مجددا روشن کنید. اگر برطرف نشد با پشتیبانی شرکتی که ازش اینترنت خریداری کردید تماس بگیرید که با بررسی کد خطا مشخص بشه مشکل از کجاست.

  3. باعرض سلام و ادب
    واقعا بسیار عالی توضیح داده شده دست شما درد نکنه انشاله در همه امور زندگی و کاری همیشه سالم و موفق و پایدار باشید باتشکر سیدرضا

  4. سلام من همه این کارا رو کردم اینترنت وصل میشه وای فای رو خاموش میکنم تنظیمات بخش پسورد و غیره مخابرات بهم میریزه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا