راهنمای خرید

راهنمای خرید لپ تاپ با هر بودجه ای (با تخفیف ۳۰ درصد)

بهترین لپ تاپ موجود در بازار کدام است؟

این روزها شاهد قدرت نمایی برندهای بزرگ تولید کننده لپ تاپ هستیم که تلاش دارند محصولات جدید و درخور کاربران به بازار عرضه کنند. تعداد زیاد برند و از سوی دیگر تقسیم بندی‌هایی که چندین خانواده را با کاربری مختلف ایجاد کرده‌اند باعث شده تا دچار سردرگمی شویم و ندانیم که دقیقا به دنبال خرید چه نوع لپ تاپی هستیم. از همین رو نیاز است تا با کمک راهنمای خرید لپ تاپ بررسی کرده و ببینیم که در هنگام خرید باید چه چیزهایی را مدنظر قرار دهیم.

در ادامه این مقاله از وبلاگ تخفیفه قصد داریم به بررسی نکات خرید لپ تاپ بپردازیم که با استفاده از آن می‌توانید با هر کاربری و انتظاراتی که از یک لپ تاپ دارید، مناسب‌ترین محصول را با قیمت مناسبی خریداری کنید. پس تا پایان با ما همراه باشید.

جامع ترین راهنمای خرید لپ تاپ با هر بودجه ای

در هنگام انتخاب بهترین لپ تاپ برای کارهای گوناگون چندین مسئله مهم دخیل است. قبل از هر چیزی باید نیازهای خود را بررسی کنید. مطمئنا نمی‌توان گفت که دو نفر برای استفاده از لپ تاپ دقیقا می‌توانند از یک مدل استفاده کنند، چرا که شاید یکی از آنها نیاز به کاربری بیشتری داشته باشد.

در نتیجه قبل از هر چیزی باید نوع کاربری خود را مشخص کنید. در ادامه این مقاله ما به ترتیب با بررسی انواع لپ تاپ، کاربری که هر لپ تاپ برای گروه‌های مختلف دارد و بررسی مشخصات سخت افزاری که در یک لپ تاپ استفاده می‌شود به شما کمک می‌کنیم تا با یک دید باز و راهنمای تخصصی خرید لپ تاپ بهترین چیزی که به دنبال آن هستید را انتخاب کنید.

انتخاب نوع لپ تاپ

قبل از هر چیز نوع لپ تاپ را مشخص کنید

ابتدا باید دید که به چه نوع لپ تاپی نیاز دارید. در حالت عادی همه لپ تاپ ها را به نوعی یک دستگاه تاشو می‌بینیم که یک صفحه نمایش با تعدادی سخت افزار مثل وب کم و میکروفن روی آن یک بخش را تشکیل داده و بقیه بخش‌ها هم در بخش دیگر قرار دارند که تا می‌شود.

اما موضوع به همینجا ختم نمی‌شود. شاید در ظاهر همه مدل‌های لپ تاپ اینطور باشند، اما برخی مدل‌ها تفاوت ظاهری و ساختاری دارند که هر کدام نیز برای گروه خاصی مناسب هستند که شامل موارد زیر هستند.

نوت بوک‌ها

همان لپ تاپ های معمولی هستند که امکانات و ویژگی‌هایی که در یک کامپیوتر رومیزی داریم را در اختیارمان قرار می‌دهند. از این سری لپ تاپ برای اهداف مختلفی همچون بازی و سرگرمی، مالتی مدیا، صنعتی، انجام کارهای مهندسی و رندرینگ، بازی و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌شود.

در چند سطح مختلف متوسط و قدرتمند نیز گروه‌بندی می‌شوند که هر چه مشخصات سخت افزاری در آنها بالاتر می‌رود، برای انجام کارهای سنگین و فوق سنگین که نیاز به پردازش بالا دارند مناسب خواهند بود.

اولترا بوک‌ها

این نوع لپ تاپ دارای وزن بسیار کم و باریک هستند. بیشتر در گروه‌های مالتی مدیا و سرگرمی قرار دارند و برای افرادی که زیاد از لپ تاپ در محیط بیرون استفاده می‌کنند یا شغل آنها طوری است که در حین مسافرت باید لپ تاپ به همراه داشته باشند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وزن کم، باریک بودن و ظاهر شیک این لپ تاپ باعث شده تا برای همین گروه افراد گزینه ایده‌الی باشند. اما زیاد در مبحث مشخصات سخت افزاری به این لپ تاپ ها توجه نمی‌شود. می‌توان گفت چیزی متوسط رو به بالا هستند.

لپ تاپ های هیبریدی

لپ تاپ های هیبریدی می‌توانند هم به عنوان تبلت با صفحه نمایش لمسی و هم به عنوان لپ تاپ با اتصال به کیبورد مورد استفاده قرار گیرند. در واقع در این مدل لپ تاپ، شرکت سازنده بخش صفحه نمایش را از کیبورد جدا کرده و بر خلاف مدل‌های نوت بوک و الترابوک، سخت افزار درست در زیر صفحه نمایش قرار دارد.

برای همین منظور با جدا کردن کیبورد از لپ تاپ می‌توان از آن به عنوان یک تبلت با سیستم عامل ویندوز استفاده کرد. لمسی بودن آنها نیز به یک مزیت عالی تبدیل شده است.

بیشتر افرادی که در حوزه طراحی فعالیت دارند به استفاده از این نوع لپ تاپ تمایل بیشتری نشان می‌دهند. امکان استفاده از قلم نوری، لمسی بودن و از همه مهم‌تر وزن کمشان به لطف حذف صفحه کلید باعث شده تا برای این گروه مناسب باشند.

لپ تاپ های لمسی

شاید فکر کنید همان لپ تاپ هیبریدی هستند، در حالی که اینطور نیست. این مدل لپ تاپ هم همانند لپ تاپ معمولی الترابوک و نت بوک هستند؛ با این تفاوت که صفحه نمایش استفاده شده در آنها مانند گوشی موبایل لمسی است.


هدفتان از خرید لپ تاپ چیست؟

مطمئنا شما هم لپ تاپ را برای هدف خاصی می‌خواهید خریداری کنید. کاربری که قصد انجام بازی دارد در مقایسه با کاربری که برای کارهای روزمره و دانشجویی از لپ تاپ استفاده می‌کند، مطمئنا به سخت افزارهایی با قدرت بالا نیاز دارد که جدیدترین بازی‌های روز دنیا را تجربه کند.

در مقابل کاربری که قصد خرید لپ تاپ دانشجویی دارد، بسته به اینکه قرار است با چه نرم‌افزارهایی سر و کار داشته باشد هم باید به سخت افزار لپ تاپ توجه کند. اجرای برنامه‌هایی همچون متلب و نرم افزارهای شبیه ساز ۳D نیاز به سخت افزار بالا برای رندرینگ دارند.

راهنمای خرید لپ تاپ مخصوص بازی و گیمینگ

راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ و مخصوص بازی

این مدل لپ تاپ مخصوص بازی تهیه شده است. سخت افزار استفاده شده در آن و طراحی که دارد مشخص می‌کند که به راحتی بتوانید حدس بزنید کدام لپ تاپ گیمینگ است. برخی مشخصه‌های این مدل عبارتند از:

  • از پردازنده‌های قوی و نسل جدید در آنها استفاده می‌شود. بیشتر مدل‌ها دارای پردازنده اینتل هستند، اما برخی شرکت‌ها مدل‌هایی را با هدف نیمه گیمینگ روانه بازار می‌کنند که از پردازنده AMD در آنها استفاده شده است.
  • دارای پردازنده گرافیکی اختصاصی با مشخصات بالا هستند.
  • از هر دو نوع هارد HDD و SSD در آنها استفاده می‌شود تا هم حافظه بالایی در اختیار داشته باشید و هم اینکه سرعت بالایی ار تجربه کنید.
  • فاقد درایو نوری هستند و تنوع پورت در آنها نیز کمتر است.
  • طراحی ظریف و لوکسی ندارند، چرا که مهم است سیستم سرمایشی و کولینگ قوی داشته باشند. به همین دلیل دارای ضخامت زیاد و طراحی خشن هستند که در برخی مدل‌ها طراحی نامتقارن و زمختی دارند.
  • عمر باتری آنها پایین است و نمی‌توان انتظار شارژدهی زیادی از آنها داشت. اما شارژدهی سریعی دارند.
  • وزن زیادی دارند و به عنوان یک لپ تاپ سبک و قابل حمل گزینه خوبی نیستند.
  • نمایشگری با رزولوشن بالا دارند، اما رنگ‌بندی و کیفیت صفحه نمایش در آنها زیاد بالا نیست.

تقریبا همه برندهایی که لپ تاپ گیمینگ تولید می‌کنند یک یا دو سری خانواده مخصوص لپ تاپ گیمینگ تعریف کرده‌اند که برخی از آنها عبارتند از:

  • ایسوس: سری راگ، سری تاف و سری راگ استریکس
  • لنوو: لژیون
  • ایسر: اسپایر
  • ام اس آی: پرستیژ و براوو
  • اچ پی: اومن و پاویلیون
راهنمای خرید لپ تاپ مهندسی

راهنمای انتخاب لپ تاپ مهندسی و رندرینگ

اگر به دنبال خرید لپ تاپ مخصوص مهندسی و کارهای رندرینگ هستید، این مدل‌ها هم دارای مشخصاتی متوسط رو به بالا هستند که برخی ویژگی‌های لپ تاپ گیمینگ را دارند. اما در مقابل به منظور اینکه برای کارهای صنعتی و پردازش‌های مهندسی مناسب باشند، در طراحی آنها تغییرات گسترده انجام گرفته است.

از این مدل لپ تاپ بیشتر برای انجام کارهایی همچون برنامه نویسی، کارهای طراحی گرافیکی، طراحی سه بعدی، تولید محتوای صوتی و ویدئویی، میکس و مسترینگ و… استفاده می‌شود که داشتن فرکانس بالای پردازنده و تعداد رشته‌ها مهم است.

برخی ویژگی‌های این مدل شامل موارد زیر هستند:

  • از پردازنده‌های اینتل برای مدل‌هایی که نیاز به پردازش مهندسی دارند و برای کاربرانی که کار رندرینگ و تولید محتوا می‌کنند از پردازنده AMD استفاده می‌شود.
  • دارای حداقل حافظه رم ۱۶ یا ۳۲ گیگ هستند تا سرعت بالایی را برای انجام پردازش‌ها فراهم کنند.
  • برخی مدل‌ها دارای هر دو نوع هارد HDD و SSD هستند. در حالی که برخی دیگر دارای SSD اما در مقابل ظرفیت بالا هستند.
  • دارای صفحه نمایش با کیفیت بالای پنل IPS هستند. همچنین به منظور نمایش رنگ‌های واقعی، کیفیت بالا و انجام کارهای رندرینگ دارای کارت گرافیک اختصاصی هستند.
  • دارای طراحی شیک، ظریف و لوکسی هستند.
  • ممکن است برخی مدل‌ها بدنه ظریفی داشته باشند. در برخی دیگر نیز برای اینکه بدنه قوی داشته باشند، در برخی بخش‌ها از متریال فلزی استفاده شده است.
  • سیستم خنک کنندگی قوی دارند تا هنگام انجام پردازش‌های سنگین بتواند سیستم را به راحتی خنک کند.
  • در برخی مدل‌ها شاهد قابلیت‌هایی همچون صفحه لمسی، تاچ پد پیشرفته لمسی با امکان پشتیبانی از حسگر اثر انگشت و قلم نوری هستیم. همین ویژگی آنها را برای افرادی که دنبال لپ تاپ برای کارهای گرافیک هستند مناسب کرده است.

راهنما خرید لپ تاپ دانشجویی و روزمره

اگر هوس انتخاب و خرید بهترین لپ تاپ دانشجویی و روزمره را در سر دارید، نمی‌توان یک سری ویژگی خاص را ذکر کرد که در همه مدل‌ها یکسان باشد. چرا که این مدل لپ تاپ برای کارها و اهداف مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

راهنمای خرید لپ تاپ دانشجویی و روزمره

به عنوان نمونه یک دانشجوی رشته عمومی در مقایسه با یک دانشجوی رشته نرم افزار یا معماری نیاز به لپ تاپی با مشخصات آنچنان بالا ندارد. در حالی که دانشجویان این رشته‌ها چون از نرم افزارهای خاصی استفاده می‌کنند نیاز به سی پی یو قوی، رم با مشخصات بالا و حتی کارت حافظه گرافیک اختصاصی هستند تا از پس برنامه‌هایی نظیر تری دی مکس، متلب، طراحی سه بعدی و… برآیند.

باید دید که هدف شما به عنوان یک مصرف کننده از خرید لپ تاپ روزمره و دانشجویی چیست؟

اگر صرفا نیاز به سرگرمی، وبگردی و ماتلی مدیا دارید استفاده از لپ تاپ ارزان قیمت از هر برندی قادر است نیازهای شما را برطرف کند. اما اگر در کنار این‌ها نیاز به یک سری موارد دیگر مثل انجام بازی (نه به صورت متمرکز) یا کار با نرم افزارهای خاص نیاز دارید باید ببینید که چه سخت افزاری قادر است نیازهای شما را برطرف کند.


لپ تاپ نو بخریم یا استوک؟

وقتی صحبت از خرید لپ تاپ است، پیشنهاد می‌شود که در دنیای تکنولوژی که با محصولات پردازشی سر و کار داریم حتما محصولات نو را در اولویت قرار دهید. اما با توجه به وضعیت ارز در کشور ما که روز به روز شاهد افزایش قیمت این محصولات هستیم، بسیاری از ما توان خرید محصولات نو را برای نیازهای اولیه نداریم.

به عنوان نمونه اگر بخواهم خودم را مثال بزنم، در ابتدای سال ۹۹ با هزینه ۱۰ میلیون تومان می‌توانستم یک لپ تاپ گیمینگ که برای کارهای رندرینگ و تولید محتوا ویدئویی گزینه عالی بود را بخرم. اما چون اولویت خرید را برای محصول دیگری در نظر گرفتم، بعد از یک سال مجبور شدم لپ تاپی با همان مشخصات را با قیمت ۳.۲ برابر خرید کنم.

وجود همین مسئله سبب شده خیلی‌ها به فکر خرید لپ تاپ استوک یا همان لپ تاپ دست دوم بیفتند. همچنان توصیه می‌کنم لپ تاپ نو را در اولویت قرار دهید، حتی اگر سخت افزار پایین‌تری را داشته باشد. اما اگر به دلایل مالی توان خرید لپ تاپ نو برای مشخصات مورد نیازتان ندارید، می‌توانید به اجبار از لپ تاپ دست دوم استفاده کنید.

اما مهم است که بدانید لپ تاپ زیر دست چه کسی بوده و چه استفاده‌ای از ان داشته است. اگر مدت طولانی با آن کار کرده باشد و کارهای انجام گرفته هم شامل پردازش‌های سنگین باشد، به دلایل مختلفی همچون داغ کردن لپ تاپ عمر سخت افزارها نیز کاهش یافته است. شاید همین که شما لپ تاپ را بخرید، چند روز بعد از ان مشکلی برای یکی از قطعات رخ داده و مجبور به تغییر کامل قطعه شود.

همین مسائل نگران کننده باعث می‌شود که خرید لپ تاپ استوک ریسک بالایی داشته باشد و نتوان زیاد روی ان حساب کرد. شاید بهترین حالت این باشد که بدانید لپ تاپ زیر دست چه کسی بوده و تا چه حد به درستی از لپ تاپ استفاده کرده است.


راهنمای خرید لپ تاپ با سخت افزار خوب

در نهایت نوبت به این رسیده که بعد از مشخص کردن کاربری و نیازهایی که از یک لپ تاپ داریم، حالا از نظر سخت افزاری آن را بررسی کرده و ببینیم که به هر یک از قطعات استفاده شده در لپ تاپ باید با چه شرایطی توجه داشته باشیم.

بررسی پردازنده

مهم‌ترین و اصلی‌ترین نکته در راهنمای خرید لپ تاپ انتخاب پردازنده است که باید قبل از هر چیزی آن را بررسی کنید. پردازنده یا واحد پردازش مرکزی (CPU)، قطعه‌ای است که مغز لپ تاپ ما را تشکیل می‌دهد. نرم افزارهای مختلفی که روی لپ تاپ به صورت همزمان در حال اجرا هستند، توسط این واحد وظیفه پردازش و انتقال اطلاعات جهت نمایش را در خروجی دارند. هر چه برنامه‌هایی که از آنها استفاده می‌کنیم، نیازمند منابع پردازشی بالاتری باشند، لازم است که از یک CPU با قدرت و فرکانس پردازش بالا استفاده کنیم تا محاسبات سریع‌تر اتفاق افتاده و کم نیاورد.

در حال حاضر شاهد قدرت نمایی دو برند بزرگ در زمینه CPU هستیم، اما طی اتفاقاتی که در همین چند هفته اخیر منتشر شده، ظاهرا سامسونگ در حال کار روی تولید چند مدل لپ تاپ با پردازنده اختصاصی exynos است که در آینده شاهد رونمایی آن هستیم.

  • پردازنده‌های اینتل
پردازنده‌های اینتل

این پردازنده‌ها ساخت شرکت Intel هستند که بیشتر ما وقتی از دوستی مشخصات لپ تاپ را می‌پرسیم، در اولین سوال خواهیم گفت که «کور چنده؟». پردازنده‌های اینتل در چند گروه مختلف i3، i5، i7، i9 وجود دارند که هر کدام نیز به چند دسته تقسیم می‌شوند.

وجود نسخه‌های مختلف با فرکانس‌های متعدد در نسل‌های هفتم، هشتم و… سبب شده تا واقعا نیاز به یک فرد متخصص سخت افزار برای انتخاب CPU مناسب داشته باشیم. شخصا انتخاب این مدل cpu را برای کاربرانی که قصد خرید لپ تاپ گیمینگ دارند را توصیه می‌کنم. در غیر این صورت انتخاب پردازنده‌های AMD به دلیل قیمت ارزان و برخی مزایای دیگر انتخاب بهتری خواهد بود.

علاوه بر گروه‌های فوق نسخه‌های قدیمی از سری‌های Pentium اینتل یا سلرون هم هستند که قدرت پردازشی پایینی دارند. هرچند که دیگر لپ تاپی با این کانفیگ تولید نمی‌شود.

  • پردازنده‌های AMD
پردازنده‌های AMD

این پردازنده ها در ابتدا با حمایت شرکت اینتل آغاز به کار کردند. به مرور شاهد ارائه نسخه‌های جدیدتری از آنها بودیم که حالا قدرتمندترین آنها در گروه‌های رایزن و threadripper قرار دارند.

به لطف تعداد رشته و فرکانس بالایی که این دو نسل دارند، استفاده از آنها برای کارهای رندرینگ و تولید محتوا بهترین انتخاب است. چرا که هم سرعت بالایی در خروجی گرفتن دارند و هم اینکه قدرتمند عمل می‌کنند.

این پردازنده‌ها با فرکانس‌های مختلف تا بالای ۴.۲ گیگاهرتز همراه با حافظه کش ۱۲ مگابایت و ۱۶ مگابایت نیز در برخی مدل‌ها در دسترس هستند که قدرت پردازش بسیار بالایی برای کارهای رندرینگ و نیازمند پردازش قوی فراهم می کنند.

بررسی حافظه RAM

حافظه جانبی RAM (آن را با ROM اشتباه نگیرید)، یک حافظه موقت در سخت افزار است که این امکان را به پردازنده می‌دهد تا داده ها را به صورت موقت در این حافظه نگهداری کند. قرارگیری این اطلاعات در حافظه موقت کمک می‌کند تا شاهد سرعت بالاتری برای پردازش‌ها باشیم. در نتیجه امکان انجام چندین پردازش به صورت همزمان را هم خواهیم داشت.

اگر خاطرتان باشد مطمئنا این تجربه را داشتید که چون چندین برنامه به صورت همزمان باز کردید، حافظه سیستم کم آورده و در نهایت ویندوز شما هنگ کرده است. پس هر چه حافظه رم بیشتر باشد، بهتر است.

راهنمای خرید رم لپ تاپ

خوشبختانه در لپ تاپ پورت جداگانه برای استفاده از رم دیگری در نظر گرفته شده است. شما می‌توانید جدایی از رم فعلی که به صورت onboard (رم روی مادربورد) نصب شده، از یک رم دیگر هم در پورت دوم استفاده کنید و به راحتی لپ تاپ خود را ارتقا دهید.

اگر قرار است استفاده معمولی و روزانه از لپ تاپ داشته باشید، نیازی به رم بالا ندارید. اما اگر برنامه‌های خاصی را با پردازش‌های سنگین اجرا می‌کنید، حتما باید به رم توجه کنید. البته صرفا نباید به اعداد توجه کرد، بلکه نوع رم نیز اهمیت بالایی دارد.

رم‌ها در حال حاضر در دو گروه DDR4 و DDR3 قرار دارند که به زودی باید منتظر ارائه رم‌های DDR5 باشیم. هر چه این عدد هم بزرگ‌تر باشد، شاهد قدرت بیشتری هستیم. چرا که فرکانس بالاتری در اختیار ما قرار خواهند داد.

مشخصات پردازنده گرافیکی GPU

وظیفه نمایش تصویر روی صفحه نمایش و البته در برخی مواقع انجام کارهای رندرینگ توسط پردازنده گرافیک انجام می‌گیرد که شاهد استفاده از رنگ‌بندی و کیفیت بالایی از تصاویر باشیم. شاید بهتر باشد که ابتدا این موضوع را با انواع مشخصات گرافیکی لپ تاپ بررسی کنیم. لپ تاپ ها و حتی رایانه‌های رومیزی به دو دسته از نظر گرافیک تقسیم بندی می‌شوند.

راهنمای خرید کارت گرافیک لپ تاپ
  • گروه اول: سیستم‌هایی که از حافظه گرافیک به صورت اشتراکی استفاده می‌کنند. در این نوع سیستم‌ها یک گرافیک با مشخصات نسبتا پایین در نظر گرفته شده است.
  • گروه دوم: سیستم‌هایی با حافظه گرافیکی مجزا که به صورت اختصاصی هستند. در این نوع سیستم‌ها شاهد یک قطعه جداگانه هستیم که روی مادربورد قرار دارد و مشخصات بالایی از گرافیک را نیز در اختیارمان قرار می‌دهد. معمولا در لپ تاپی که از کارت گرافیک مجزا استفاده می‌شود، حداقل ۲ گیگابایت را باید انتظار داشته باشیم که در برخی مدل‌ها ۶ گیگ هم هستند.

البته این نکته هم باید خاطرنشان شد که برخی پردازنده‌های شرکت اینتل و AMD دارای حافظه گرافیکی روی CPU هم هستند که برای پردازش‌های پایین از آنها استفاده می‌شود. لپ تاپ هایی که این ویژگی را دارند، به منظور کاهش مصرف باتری و از طرفی افزایش عمر قطعات، طوری کانفیگ شده‌اند که فقط در زمانی که نیاز به حافظه گرافیکی بیشتری داریم، پردازنده گرافیکی GPU وارد مدار شده و پردازش‌ها را انجام دهد.

بررسی حافظه داخلی لپ تاپ

حافظه داخلی یا همان هارد درایو در لپ تاپ و کامپیوتر، جایی است که شما فایل‌ها و برنامه‌های خود را روی این حافظه ریخته یا نصب می‌کنید. این حافظه توسط پارتیشن بندی به چند درایو مختلف با مقدار حافظه دلخواه تقسیم بندی می‌شود. به عنوان نمونه بیشتر افراد درایو C را که محل نصب برنامه‌ها است نهایتا روی ۱۰۰ گیگ در نظر می‌گیرند و سعی می‌کنند درایوهای بیشتری را برای ذخیره فایل داشته باشند. در درایوهای دیگر نیز آرشیو موسیقی، فیلم، تصاویر، پروژه‌ها و… قرار دارد.

چندین نوع حافظه هارد وجود دارد که تا همین چند سال پیش در لپ تاپ فقط شاهد استفاده از نوع HDD بودیم. این نوع هاردها حافظه زیادی دارند و از نوع مکانیکی هستند، اما با گذشت زمان به دلیل اینکه مدام در حال چرخش هستند کارایی خود را از دست داده و سرعت آنها کمتر می‌شود.

بعد از این نسل شاهد عرضه هاردهای SSD هستیم که نوعی حافظه نوری با سرعت بسیار بالا هستند. طبق تجربه‌ای که برای تعویض هارد SSD در لپ تاپ خودم داشتم، من هم باید مثل بقیه اقرار کنم که تعویض هارد HDD به SSD مثل این است که خودرو اسقاطی خود را تحویل داده و یک خودرو بنز تحویل بگیرید.

راهنمای خرید هارد لپ تاپ

اما حالا چند سالی است که شرکت‌های سازنده لپ تاپ برای اینکه سرعت بالایی را برای کاربران رقم بزنند، با حذف درایو نوری (DVD/CD ROM) از هر دو نوع هارد در یک لپ تاپ استفاده می‌کنند.

  • هارد SSD: یک هارد درایو SSD با ظرفیت کمتر که معمولا ۱۲۵، ۲۵۶ و ۵۱۲ را به عنوان هارد سیستم عامل و درایو C در نظر می‌گیرند تا کاربران سرعت بیشتری را با سیستم تجربه کنند. بی انصافی نکنیم همین یک کار باعث شده که شاهد افزایش سرعت تقریبا ۴ برابر در لپ تاپ باشیم.
  • هارد HDD: یک هارد هم برای ذخیره و آرشیو فایل‌ها در نظر گرفته می‌شود که معمولا یک یا دو ترا است. روی این هارد هم می‌توانید درایوهایی که برای ذخیره فیلم، عکس، موسیقی و پروژه‌های خود را دارید ساخته و از ان به عنوان یک آرشیو استفاده کنید.

پس یکی از مهم ترین نکات در راهنمای خرید لپ تاپ این است که سعی کنید از لپ تاپی که هارد SSD دارد استفاده کنید. البته خود همین هارد نیز به چند گروه تقسیم می‌شود که نوع NVMe بهترین و پرسرعت‌ترین آنهاست.

صفحه نمایش لپ تاپ

همانطور که در انواع لپ تاپ بررسی کردیم، دیدیم که بحث صفحه نمایش بیشتر بر حسب اینچ طبقه بندی می‌شود. اما اگر قرار باشد یک نگاه تخصصی در راهنمای خرید لپ تاپ روی صفحه نمایش داشته باشیم، باید موارد زیر را مورد بررسی قرار دهید.

  • صفحه نمایش مات یا براق

ابتدا باید ببینید که قرار است از لپ تاپ درون خانه استفاده کنید یا اینکه بیرون از خانه هم به آن نیاز دارید؟

راهنمای خرید صفحه نمایش مات یا براق لپ تاپ

در حالت معمولی لپ تاپ دارای صفحه نمایش براق است. درست مانند یک آیینه، اما با این تفاوت که براق بودن آن در یک پس زمینه مشکلی است و جزییات مثل آینه شفاف به نظر نمی‌رسد. مشکلی که در صفحات براق وجود دارد اینجاست که در محیط بیرون از اتاق و نور آفتاب، به راحتی قابل دیدن نیستند.

از همین روی برخی صفحه نمایش‌ها دارای یک روکش هستند که صفحه را مات کرده و این امکان را می‌دهد تا در بیرون از منزل بتوانید راحت تر با لپ تاپ کار کنید. اما در مقابل تنها عیبی که دارند این است که کیفیت رنگ نمایش داده شده در صفحات مات، خوب به نظر نمی‌رسد. شاید در نگاه اول که تا قبل از این از صفحات براق استفاده می‌کردید داشته باشید، تشبیه «تار بودن صفحه» را در برخی رنگ‌ها داشته باشید.

  • کیفیت صفحه نمایش یا نوع پنل

این مورد هم به کارایی که از لپ تاپ دارید برمی‌گردد. در واقع منظور در اینجا نوع پنل صفحه نمایش است که معمولا به دو دسته تقسیم می‌شود.

صفحه نمایش IPS: بالاترین کیفیت را در بین صفحه نمایش‌ها دارند که حتی در تلویزیون نیز همین صورت است. به دلیل تراکم پیکسلی و نرخ نوسازی که این نوع صفحه دارد، استفاده از این پنل برای کاربرانی که در زمینه گرافیک فعالیت دارند گزینه مناسبی است. این نوع صفحات چون نسبت به نوع دوم دیرتر واکنش نشان می‌دهند، برای گیم گزینه خوبی نیستند.

صفحه نمایش TN: این نوع صفحات نمایش کیفیت کمتری نسبت به نوع IPS دارند، اما در مقابل سرعت بالاتری که برای واکنش نشان دادن نسبت به پردازش‌ها دارند باعث شده برای کارهای گیمینگ مناسب باشند که زمان مسئله مهمی است.

  • نرخ نوسازی صفحه نمایش یا Refresh Rate

منظور از نرخ نوسازی سرعت نمایش و تغییرات در یک صفحه نمایش است. همانطور که می‌دانید صفحه نمایش‌ها دارای چندین هزار پیکسل با ابعاد کوچک هستند که روشن و خاموش شدن این پیکسل‌ها با رنگی که CPU آنها را توسط پردازنده تعیین می‌کند در نهایت یک صفحه را به ما نمایش می‌دهند.

نرخ رفرش ریت لپ تاپ

وقتی شما یک صفحه سفید رنگ خالی را می‌بینید، همه پیکسل‌ها با این رنگ روشن هستند. اما درست وقتی سک تصویر از طبیعت را باز می‌کنید، تک تک این پیکسل‌ها باید رنگی و مقداری که مشخص شده را در ناحیه درست نمایش دهند تا در نهایت ما تصویر یک طبیعت را ببینیم.

به مدت زمانی که طول بکشد این تغییر انجام گیرد، نرخ نوسازی صفحه نمایش گفته می‌شود که با اعداد ۶۰، ۹۰، ۱۲۰، ۱۴۰ و… گروه‌بندی می‌شود. هر چه این عدد بالاتر باشد، نشان از سرعت بیشتر دارد.

بررسی باتری و میزان شارژدهی

بزرگترین دغدغه برای کسانی که از لپ تاپ استفاده می‌کنند باتری است. متاسفانه شرکت‌های تکنولوژی با توجه به سیاست موجودی که وجود دارد روی مبحث نیرو توجه ویژه ندارند و همچنان با کمبود در این حوزه مواجه هستیم. از همین رو مجبور هستیم تا بسیاری از قابلیت‌های لپ تاپ را غیرفعال کنیم تا برای چند دقیقه هم که شده باتری بیشتری در دسترس داشته باشیم. برخی از این موارد عبارتند از:

  • کاهش نور صفحه نمایش
  • استفاده از تم تاریک
  • قرار دادن سیستم عامل در حالت پردازشی پایین
  • خاموش کردن نور پس زمینه کیبورد
  • حذف برخی قطعات همچون موس
  • غیرفعال کردن برخی ویژگی‌های سیستم عامل

شاید اگر قرار باشد در راهنمای خرید لپ تاپ در تخفیفه به موضوع باتری بپردازیم، ذکر این چند نکته با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد، کافی باشد.

  1. لپ تاپی با تعداد سلول باتری بالا انتخاب کنید.
  2. سعی کنید از یک لپ تاپ جدید استفاده کنید که امکان بهینه سازی نرم افزاری را در باتری قرار داده است. به عنوان نمونه برند ایسوس به کمک برنامه My Asus این امکان را فراهم کرده تا با محدود کردن حداکثر شارژ باتری در حالتی که کابل AC متصل است، آن را روی حالت ۶۰ یا ۸۰ درصد قرار دهید. در نتیجه زمانی که در حین استفاده باتری کاملا شارژ می‌شود، آن را از مدار خارج کرده و از برق مستقیم استفاده می‌کند. همین یک کار ساده کمک می کند تا عمر باتری افزایش پیدا کند و برای مدت بیشتری هم باتری داشته باشید.
  3. مدت زمان شارژدهی را در نظر بگیرید تا باتری در زمان کوتاه‌تری شارژ شود.

پشتیبانی از پورت های ارتباطی

راهنمای خرید لپ تاپ با پورت جدید

وقتی صحبت از خرید یک وسیله الکترونیکی برای نیازهای روزمره می‌شود، برای کسی که قرار است موسیقی گوش دهد یا فیلم‌های جدیدی تماشا کند، مطمئنا یک انتخابی هم وجود دارد که اصلا نیازی به خرید لپ تاپ است؟ شاید خرید تبلت انتخاب بهتری باشد؟

اما یکی از محدودیت‌هایی که در انتخاب گوشی یا تبلت در مقایسه با لپ تاپ وجود دارد، پورت‌های پشتیبانی شده است. در این دو دستگاه شما نهایتا به پورت mini USB و یک پورت جک ۳.۵ میلیمتری دسترسی دارید. در حالی که خبری از پورت‌های اترنت، HDMI، USB و… نیست.

در راهنما خرید لپ تاپ باید به نوع پورت‌های پشتیبانی شده و نسل آنها هم توجه داشته باشید که برای مثال به بررسی دو پورت می‌پردازیم.

  • پورت USB: پشتیبانی از این پورت به بیش از دو دهه برمی‌گردد. اما در طول این چند دهه تفاوت‌های زیادی داشته است. تاکنون این پورت ۳ نسب را پشت سر گذاشته که حالا شاهد شروع ارائه نسل چهارم آن هستیم. هرچه به نسل جدیدتری با اعداد بزرگ‌تر نزدیک می‌شویم، سرعت انتقال اطلاعات هم بیشتر شده است. تعداد پورت‌ها و اینکه چند تا از آنها پورت USB 3 یا USB 4 باشند مهم است.
  • پورت جدید type-c: این پورت هم به تازگی با به میان آمدن این پورت به گوشی موبایل در لپ تاپ رواج یافته است. پیشنهاد می‌کنم که اگر زیاد با سخت افزارهای متعدد سر و کار دارید که آنها را به لپ تاپ متصل کنید، حتما به دنبال لپ تاپ با پشتیبانی از پورت type-c باشید. چرا که استفاده از هاب در این پورت ساده‌تر است.

موضوع دیگری که در خصوص درگاه‌های ارتباطی وجود دارد به استفاده کردن یا استفاده نکردن از درایو نوری برمی‌گردد. شخصا خودم یادم نیست آخرین باری که یک CD یا DVD در لپ تاپ قرار دادم کی بوده، اما همین قدر می‌دانم که در خرید لپ تاپ جدید این موضوع برایم اهمیت داشت که به جای انتخاب لپ تاپ با درایو نوری، دنبال لپ تاپ با هارد SSD باشم. پس اگر استفاده از این نوع دیسک‌ها ندارید، بهتر است که قید آن را بزنید.

صفحه کلید و تاچ پد لپ تاپ

صفحه کلید و تاچ پد

این روزها شاهد استفاده از صفحه کلید جزیره‌ای در هر لپ تاپ هستیم. پس تفاوت زیادی در نوع آن وجود ندارد. اما از نظر فاصله بین حروف، صدا و نرم بودن باید به نوع کلیدها دقت داشته باشید. همچنین پشتیبانی از بخش اعداد ماشین حساب را که در سمت راست است را هم باید لحاظ کنید که به تازگی در برخی مدل‌ها حذف شده است.

یک مسئله دیگر در انتخاب صفحه کلید، به نور پس زمینه و پشتیبانی از keyboard backlight برمی‌گردد. اگر شب‌ها کار می‌کنید و دوست دارید در محیط‌های تاریک با لپ تاپ سر و کله بزنید، حتما به سراغ این نوع صفحه کلید بروید. استفاده از نورهای RGB با امکان پشتیبانی از افکت‌های مختلف هم برای برخی افراد مهم است.

در بحث تاچ پد بیشتر اندازه و واکنش سریع مهم است. اما امروزه شاهد ارائه برخی مدل‌ها توسط برندهایی همچون ایسوس هستیم که با ساختار شکنی، استفاده از تاچ‌پد را دو منظوره کرده است. این برند با حذف اعداد از ماشین حساب کیبورد، آنها را به صورت مجازی و لمسی در بخش تاچ پد قرار داده است. اما در لپ تاپ های معمولی همچنان همان حالت قدیمی حفظ می‌شود. پشتیبانی از فرمان‌های چند لمسی و انجام ژست‌های حرکتی مهم‌ترین مسئله برای انتخاب تاچ پد هستند که معمولا در همه برندها وجود دارند.

بررسی اسپیکر و قدرت صدا

شرکت‌های تولیدکننده محصولات و نرم‌افزارهای صوتی مختلفی با برندهای تولید کننده لپ تاپ همکاری دارند تا شاهد ارائه یک سیستم صوتی با کیفیت بالا در لپ تاپ باشیم که از جمله آنها می‌توان به سونیک مستر اشاره کرد.

راهنمای انتخاب و خرید اسپیکر و سیستم صوتی لپ تاپ

اگر از لپ تاپ برای دیدن فیلم و گوش دادن به موسیقی استفاده می‌کنید، مهم است که به کیفیت صدا و فناوری‌های استفاده شده در اسپیکر توجه داشته باشید. این موضوع زمانی که از لپ تاپ در محیط بیرون استفاده کنید بیشتر اهمیت دارد. چرا که وقتی در محیط بسته مثل اتاق قرار دارید، صدا را به وضوح و با حجم بالا خواهید شنید. در حالی که اگر همان موسیقی را با بالاترین حجم صدا در محیط باز پخش کنید تازه متوجه شوید که لپ تاپ از نظر صدا چقدر ضعیف است.

البته خیلی از افراد هستند که استفاده از سیستم‌های صوتی را ترجیح می‌دهند که آن هم به لطف پورت‌های مختلف جک ۳.۵ میلیمتری صدا، پورت HDMI و… قابل انجام بوده و جای نگرانی نیست.

سیستم خنک کننده لپ تاپ

گرم شدن لپ تاپ بزرگ‌ترین عاملی است که باعث آسیب زدن، کاهش کارایی و کاهش عمر لپ تاپ می‌شود. حتی یکی از مواردی که باعث می‌شود بعد از یک سال بیشتر لپ تاپ ها باتریشان خراب شود همین مسئله گرما است.

سیستم خنک کننده لپ تاپ
  • استفاده از سیستم تهویه مناسب: در طراحی لپ تاپ صنعتی اگر دقت کرده باشید، علاوه بر ظاهر عجیب و نسبتا خشنی که دارند، معمولا در سه یا چهار طرف دارای ورودی و خروجی هوا هستند. حتی در برخی مدل‌ها بیشتر تنفس و ورودی هوا از طریق فضای بین صفحه کلید تامین می‌شود. اگر زیاد کارهای پردازشی سنگین انجام می‌دهید، به تعداد و نوع تهویه که در بخش‌های مختلف لپ تاپ و در زیر آن قرار دارد توجه کنید.
  • استفاده از فن قوی: در بیشتر مدل‌ها از یک فن برای تهویه استفاده می‌شود. اما در لپ تاپ گیمینگ و صنعتی شاهد استفاده از دو یا چند فن هستیم تا هوای گرم را از داخل به بیرون انتقال داده و به صورت همزمان هوای تازه را از ورودی‌ها تامین کنند. سعی کنید مدلی انتخاب کنید که فن‌ها قدرت بالا و تعداد دور بالایی داشته باشند. البته در این حالت شاید صدای بالای فن کمی اذیت کننده باشد.
  • استفاده از روکش مسی در مادربورد: برخی شرکت‌ها به منظور کاهش دما از یک صفحه مسی در مادربورد استفاده می‌کنند که با فرایند جذب دمایی، گرما را از سیستم گرفته و به کمک فن در انتقال و خنک کردن لپ تاپ کمک بیشتری می‌کنند.

خرید لپ تاپ اینترنتی یا خرید از بازار؟

این موضوع کاملا شخصی است. شاید دوستی یا یکی از بستگان شما فروشگاه لپ تاپ داشته باشد که بتوانید با تخفیف خوبی لپ تاپ مناسب از وی خرید کنید. اما در حالت عادی چنین چیزی شاید امکان پذیر نباشد. البته که همه چیز تخفیف گرفتن نیست.

وقتی شما از یک فروشگاه در سطح شهر خرید می‌کنید، معمولا تا ۲۴ ساعت به شما فرصت تست و بررسی خواهند داد. با فرض اینکه شما بخواهید پارتیشن بندی کنید و سیستم عامل را روی آن نصب کنید، در نگاه اول شاید همه چیز سالم به نظر برسد و مشکلی وجود نداشته باشد. اما همین که بعد از یکی دو روز به مرور نرم افزارهای خود را نصب کردید شاهد مشکلات سخت افزاری یا نرم افزاری باشید.

به عنوان نمونه یکی از دوستانم لپ تاپی خریداری کرده بود که مهلت تست به اتمام رسیده بود. بعد از چند روز که برنامه‌ها را نصب کرد مدام با خدای صفحه مرگ مواجه میشد که نشان میداد مشکلی سخت افزاری در سیستم وجود دارد. با نصب یک برنامه روی لپ تاپ و بررسی رم متوجه شدم که رم روی لپ تاپ مشکل دارد. وقتی موضوع را به فروشنده اعلام کردیم، گفت که مهلت تست به اتمام رسیده، تنها کمکی که می‌توانم بکنم استفاده از گارانتی لپ تاپ است.

در حالی که در روش خرید اینترنتی این مدل مهلت تست و پس دادن محصول در صورت خرابی یک هفته است. در قوانین تجارت الکترونیکی در ایران نیز عینا ذکر شده که برای خدمات و محصولاتی که به صورت اینترنتی ارائه می‌شوید، فروشنده باید حداقل ۷ روز ضمانت بازگشت و مرجوع کردن محصول را به مشتری ارائه کند.

حالا به نظر شما خرید اینترنتی بهتر است، یا خرید از فروشگاه‌های سطح شهر؟ قبل از اینکه پاسخ دهید، این موضوع را هم در مقایسه با قیمت و تنوع محصولات بررسی کرده و پاسخ دهید.


فراموش نکنید که لپ تاپ را با کد تخفیف خرید کنید!

حالا که به کمک راهنمای خرید لپ تاپ با کلیه نکات و سخت افزارهای موجود در این وسیله الکترونیکی مهم آشنا شدید و تصمیم به خرید آنلاین گرفتید، نوبت آن شده تا تجربه خرید ارزان قیمتی را برای خرید لپ تاپ داشته باشید.

انتخاب روش خرید اینترنتی یک مزیت دیگری هم که دارد، امکان گرفتن تخفیف از فروشنده را به شما خواهد داد که اگر قرار باشد از فروشنده در بازار خریداری کنید، شاید مبلغ بسیار کمتری را به عنوان تخفیف در نظر بگیرد. البته این را هم در نظر بگیرید که فروشندگان در بازار معمولا قیمت بالاتری را برای لپ تاپ خواهند گفت تا در نهایت با همان قیمتی که مد نظرشان بوده در الب قیمت اصلی محصول را به شما بفروشند.

اما در روش خرید اینترنتی و با کمک سایت تخفیفه می‌توانید ضمن بررسی بهترین سایت خرید لپ تاپ تخفیف‌هایی که این فروشگاه‌های اینترنتی برای خرید لپ تاپ در نظر گرفتند را دریافت کرده و خریدی ارزان داشته باشید. برای این منظور کافی است روی دکمه زیر کلیک کرده و با ورود به صفحه کدهای تخفیف لپ تاپ، یکی از فروشگاه‌ها را برای خرید ارزان قیمت انتخاب کنید.

کد تخفیف خرید لپ تاپ


جمع بندی و کلام آخر

هر چه پول بیشتری برای خرید لپ تاپ صرف کنید به این معنی نیست که شما بهترین لپ تاپ را انتخاب کردید. با خود صادق باشید، قرار نیست کلی هزینه برای سیستمی را خرج کنید که شاید تنها به ۲۰ درصد از امکاناتی که در اختیارتان قرار می‌دهد استفاده کنید. به عنوان نمونه اگر قصد استفاده از لپ تاپ را برای کارهای روزمره، وبگردی و مالتی مدیا دارید، لزومی ندارد که به سراغ لپ تاپ هایی با طراحی لوکس در گروه‌های مهندسی، رندرینگ یا گیمینگ بروید. همان لپ تاپ معمولی با مشخصات معمولی هم نیازهای شما را برطرف خواهد کرد.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی راهنمای خرید لپ تاپ پرداخته و موضوعاتی که پیرامون انتخاب بهترین لپ تاپ وجود دارد را با هم بررسی کنیم. به نظر شما چه مسائل دیگری وجود دارد که باعث می‌شود در خرید ما تاثیرگذار باشد؟

در صورتی که تجربه خرید اینترنتی لپ تاپ از فروشگاه‌های مختلف را دارید خوشحال می‌شویم که تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

۵/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا