راهنمای خرید

راهنمای جامع خرید گوشی اندروید و آیفون با تخفیف

جامع‌ترین راهنمای خرید موبایل آیفون و اندروید با هر بودجه ای همراه با کد تخفیف فروشگاه‌های موبایل

برای همه ما این سوال هنگام خرید گوشی جدید پیش می‌اید که آیا واقعا گوشی که انتخاب کردیم، گزینه خوبی است؟ به دلیل نداشتن اطلاعات کافی و عدم مطالعه راهنمای خرید گوشی موبایل که وجود دارد، ممکن است همینطور روی هوا به مشخصاتی که روی برگه وجود دارند توجه کرده و صرفا با دیدن اینکه یک گوشی دارای دوربین با لنز سنسور ۴۸ مگاپیکسل است، سریعا بگوییم که این مدل بهترین گوشی موجود در بازار است؛ پس همین را می‌خرم.

اما در حقیقت اینطور نیست. برای خرید یک گوشی خوب باید به ده‌ها نکته در خصوص سخت افزارهای استفاده شده در آن، امکانات نرم افزاری، برند و حتی سیستم عامل استفاده شده در آن دقت کنید. موضوع وقتی جالب‌تر می‌شود که بخواهید از گوشی برای انجام کارهای خاصی مثل انجام بازی، عکاسی و فیلمبرداری یا انجام کارهای روزمره مثل وبگردی و چرخ زدن در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید.

در ادامه این مقاله از وبلاگ تخفیفه می‌خواهیم به بررسی ده‌ها نکته که برای خرید موبایل وجود دارد پرداخته و سپس بر اساس بهترین برند گوشی دنیا به شما کمک کنیم که کدام مدل را انتخاب کنید. همچنین در پایان نیز پیشنهادی ویژه برای شما داریم تا بتوانید با استفاده از کد تخفیف تجربه خرید گوشی ارزان قیمت را داشته باشید.

جامع ترین راهنمای خرید گوشی موبایل اندروید و آیفون

وقتی صحبت از خرید گوشی جدید می‌شود، همه ما به دنبال این هستیم مدلی را انتخاب کنیم که ضمن داشتن کیفیت و مشخصات سخت افزاری بالا، مدت زیادی دوام آورده و مجبور نباشیم هر سال نیاز به خرید گوشی جدید پیدا کنیم. خصوصا در بازار ایران که قیمت ارز نوسان بسیار بالایی داشته و در مدت مشابه دو سال قبل شاهد افزایش بیش از ۵ برابری هستیم.

لذا لازم است تا به کمک یک راهنمای خرید جامع بهترین گوشی موجود در بازار را متناسب با نیازها و سطح انتظاراتی که از ان داریم انتخاب کنیم. در ادامه این مقاله از وبلاگ تخفیفه هدف ما این است تا نکاتی که در خصوص انتخاب برند، سیستم عامل و مشخصات سخت افزاری برای یک گوشی باید به آنها توجه داشته باشید را بررسی کرده و شما را در یافتن بهترین گوشی راهنمایی کنیم.

هدف شما از خرید گوشی چیست؟

شما می‌توانید هدف زیادی از خرید گوشی داشته باشید. از انجام بازی کردن گرفته تا عکاسی و فیلمبرداری، استفاده به عنوان دستگاهی برای وبگردی و ده‌ها دلیل دیگر که مختص خود شماست.

هر کدام از دلایل فوق و دلایل خاص خود را که برای خرید بهترین گوشی موبایل داشته باشید، مطمئنا نیاز به سخت افزار و قدرت خاصی هستند که باید نیاز شما را برطرف کنند. به عنوان نمونه یک گوشی که از سی‌پی‌یو با پردازنده یک گیگاهرتز و رم ۲ گیگ در آن استفاده شده است نمی‌تواند گزینه خوبی برای انجام بازی باشد. به همین ترتیب گوشی با پردازنده چند گیگاهرتز و استفاده از رم ۱۲ گیگ هم واقعا ولخرجی برای کسی است که صرفا استفاده وبگردی و دنبال کردن اتفاقات موجود در شبکه‌های اجتماعی را دارد.

پس باید متناسب با نیاز و بودجه ای که برای خرید گوشی ارزان قیمت دارید، بهترین ان را انتخاب کنید تا دقیقا همان سطح انتظارات را برای شما برآورده کنند. اگر هنوز به خاطر مشکلات مالی قادر به خرید گوشی مورد نظر نیستید، مجبور هستید مدتی برای خرید گوشی صبر کنید. هر چند که ما در ایران از یک دقیقه دیگر قیمت‌ها هم خبر نداریم!

اندروید یا ios

انتخاب سیستم عامل (گوشی اندروید یا آیفون)

در حال حاضر دو سیستم عامل بیشترین محبوبیت را در بین گوشی‌های هوشمند دارند که شامل اندروید و آیفون است. آیفون که به صورت اختصاصی برای شرکت اپل بوده و صرفا روی محصولات این شرکت از ان استفاده می‌شود.

اما سیستم عامل اندروید که متعلق به گوگل است توسط برندهای مختلفی نظیر سامسونگ، هوآوی، نوکیا، ال جی، شیائومی و ده‌ها برند بزرگ و کوچکی که حتی اسم آنها را هم ممکن است نشنیده باشیم استفاده می‌شود. استفاده از هر کدام از این سیستم عامل‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

  • آیفون با توجه به قدرت و سخت افزاری که در گوشی استفاده می‌شود، نسبت به اندروید از کیفیت بالاتری برخوردار است.
  • ویروسی شدن و وجود باج افزار در سیستم عامل اندروید بیشتر اتفاق می‌افتد. همچنین حریم خصوصی و سطح دسترسی در ان هنوز جای کار دارد.
  • گستردگی تعداد برنامه(خصوصا در ایران) در اندروید نسبت به آیفون بسیار بیشتر است.
  • گوشی‌های آیفون چون مختص شرکت اپل هستند، برای استفاده از این سیستم عامل مجبور هستید هزینه زیادی بابت خرید گوشی بپردازید. باز هم خصوصا در ایران!

حال به نظر شما اندروید انتخاب بهتری است یا آیفون؟ تجربه خود را برای استفاده از این دو سیستم عامل برای ما در بخش نظرات ارسال کنید.

پردازنده مغز گوشی شماست

پردازنده یا همان CPU گوشی یکی از اولین مواردی است که در انتخاب بهترین گوشی موبایل باید به آن دقت کنید. این سخت افزار در واقع مغز گوشی را تشکیل می‌دهد که قادر است پردازش‌های مختلفی را برای فیلمبرداری با کیفیت بالا، اجرای بازی‌های سنگین و نرم افزارهایی که نیاز به پردازش اطلاعات بالایی را دارند انجام دهد.

سه رکن اساسی در انتخاب پردازنده نقش اساسی دارند که شامل تعداد هسته‌ها، سرعت پردازش و تعداد بیت هستند که در ادامه به بررسی هر یک از این موارد می‌پردازیم.

تعداد هسته‌ها

هر چه تعداد هسته بیشتر باشد، قدرت بالاتری داشته و در آن واحد قادر است چندین برنامه و وظیفه را اجرا کند. به عنوان نمونه در نسخه اندروید ۸ به بعد دیدیم که امکان تقسیم کردن صفحه نمایش به دو پنجره برای اجرای همزمان دو برنامه فراهم شده است.

شما می‌توانید صفحه را به دو نیم تقسیم کنید که در یک بخش ان برنامه‌ای مثل تلگرام را اجرا کنید و در بخش دیگر یک برنامه دیگری مثل همراه بانک خود را باز کنید.

اگر تعداد هسته CPU پایین باشد، شرکت سازنده گوشی با توجه به نسخه نرم افزار اندروید اصلا این ویژگی را روی مدل گوشی پیاده سازی نخواهد کرد؛ چرا که تعداد هسته پایین بوده و قادر به اجرای دو برنامه به صورت همزمان نیست. اگر هم چنین ویژگی را فعال کند گوشی با هنگی و لگ همراه خواهد بود. بنابراین یکی از اصلی‌ترین موارد در انتخاب بهترین گوشی موبایل، داشتن پردازنده‌ای با تعداد هسته بیشتر است.

راهنمای خرید گوشی موبایل و cpu مناسب

سرعت پردازش

سرعت پردازشگر cpu بر اساس گیگاهرتز محاسبه می‌شود. هر چه مقدار این گیگاهرتز بیشتر باشد، به شما این امکان را خواهد داد که یک برنامه خاصی را در زمان کوتاه‌تری اجرا کنید.

به عنوان نمونه فرض کنید که یک بازی مثل آسفالت را روی یک گوشی با سرعت پردازش ۱ گیگاهرتز باز می‌کنیم. اگر فرض کنیم که بازی بعد از ۶ ثانیه اجرا شود، در یک گوشی دیگر با یرعت پردازش ۳ گیگاهرتزی می‌توان انتظار داشت که همین بازی در مدت ۳ ثانیه اجرا شود.

تعداد بیت‌های CPU

همانطور که در یک سیستم کامپیوتری شاهد نسخه ۳۲ و ۶۴ بیت هستیم، در پردازنده گوشی موبایل هم همین وضعیت وجود دارد. گوشی‌هایی که از حافظه ۶۴ بیت پشتیبانی می‌کنند، به این دلیل که قادر هستند در لحظه تعداد بیشتری از عملکردها را به پایان برسانند گزینه عالی به حساب می‌آیند.


موضوع دیگری که در انتخاب cpu در گوشی موبایل اهمیت دارد برند و مدل آن است. همانطور که در راهنمای خرید لپ تاپ بررسی کردیم، ما بیشتر با دو برند اینتل و AMD مواجه هستیم. در حالی که در گوشی موبایل این گستردگی کمی بیشتر است.

پردازنده‌های اپل:

  • اپل تولید پردازنده‌ها را خود بر عهده دارد که از دو سری آیفون و آیپد بر روی محصولات خود استفاده می‌کند.

پردازنده‌های اسنپدراگون:

  • از پردازنده های این شرکت که شامل ۴ سری هستند بزرگ ترین برندهای تولیدکننده گوشی استفاده می‌کنند.

پردازنده‌های اگزینوس سامسونگ:

  • سامسونگ نیز به تازگی از پردازنده اختصاصی خود روی برخی محصولات پرچمدار خود استفاده می‌کند که هنوز در آغاز راه است.

پردازنده‌های کرین:

  • پردازنده‌های این مدل که زیرمجموعه‌ای از Hisilicon هستند متعلق به کمپانی هواوی است. برخی محصولات هوآوی و آنر با این نسل پردازنده تولید می‌شوند.

اینکه بخواهید از گوشی برای چه هدفی استفاده کنید، باید پردازنده را متناسب با نیازتان انتخاب کنید. در برخی برندها مثل اپل شاهد محدودیت هستیم که اگر هدف شما خرید گوشی آیفون باشد، تنها مجاز به محصولات اختصاصی خود این شرکت هستیم که از پردازنده اختصاصی استفاده می‌کند.

عکاسی و فیلمبرداری گوشی برایتان اهمیت دارد؟

این روزها عکاسی و فیلمبرداری اهمیت بالایی به خود گرفته است؛ خصوصا با ظهور شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام که مختص اشتراک گذاری تصویر و ویدئو هستند. با رفتن به هر کدام از این رسانه‌های اجتماعی انواع عکس و ویدئو را می‌بینیم که افراد همراه با پرتره، عکاسی سلفی و استفاده از هزاران فیلتر آنها را خلق کرده و به اشتراک می‌گذارند.

روشن است که نمی‌توان انتظار داشت همه کاربران برای این کار از دوربین‌های حرفه‌ای عکاسی و فیلمبرداری استفاده کنند. چرا که نیازی به آنها ندارند. توسعه و پیشرفت در حوزه عکاسی با گوشی طوری شده که گاها می‌بینیم فیلم‌های کوتاهی توسط گوشی موبایل تولید شده است و حتی تولیدکنندگان محتوا نیز به لطف فیلمبرداری ۴K گوشی دیگر نیازی به صرف هزینه‌های چند ده میلیونی برای خرید دوربین حرفه‌ای ندارند.

بهترین گوشی موبایل از نظر دوربین

حالا هم که می‌بینیم برندهای مختلف گوشی خود را با چندین لنز همراه می‌کنند که هر کدام برای عکاسی خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچون برند نوکیا که در یکی از مدل‌ها در دوربین پشتی از ۵ لنز استفاده کرده است.

در انتخاب دوربین برای گوشی موبایل نمی‌توان گفت که صرفا باید به لنز و چند پیکسل بودن سنسور توجه داشته باشیم. بلکه استفاده از فناوری‌های گوناگونی مانند فوکوس لیزری، دریچه دیافراگم مناسب و اجرای ژست‌های حرکتی مختلف است که اهمیت دارد. اگر فیلمبرداری برای شما اهمیت دارد و مثل من نیاز به تولید فیلم‌هایی در زمینه تولید محتوا دارید، می‌توانید روی خرید گوشی با فیلمبرداری ۴K تمرکز کنید که نیازی به صرف هزینه‌های چند میلیونی برای خرید دوربین حرفه ای نداشته باشید.

چه مقدار حافظه داخلی نیاز دارید؟

راستش را بخواهید این روزها کمبود حافظه به معظلی اساسی در دنیای تکنولوزی تبدیل شده است، خصوصا از زمانی که اینترنت همراه شاهد پیدایش نسل ۳G، ۴G و حالا هم ۵G شده است. سرعت بالای اینترنت برای دانلود سبب شده تا انواع فایل‌ها را از سرورهای سرتاسر دنیا دانلود کرده و روی یک فضا آنها را آرشیو کنیم. اما وقتی خبری از حافظه بالا نباشد، مدام مجبور هستیم تا آنها را به هارد اکسترنال انتقال داده یا اینکه به روش های مختلف فایل‌ها را روی لپ تاپ یا کامپیوتر خود بریزیم.

تا همین یک دهه پیش اگر یک گوشی سونی اریکسون با حافظه ۱۲۸ مگابایت داشتید و یک رم ۱ گیگ هم روی آن قرار می‌دادید، برای خود خدایی می‌کردید. اما حالا می‌بینیم که حتی با خرید گوشی‌هایی که حافظه ۱۲۸ گیگ یا ۲۵۶ هم هستند، با کمبود حافظه مواجه هستیم.

خیلی از افراد جدایی از حافظه گوشی که این روزها به ۵۱۲ گیگ رسیده و به زودی در حال تجربه گوشی با حافظه یک ترابایت هستیم، از یک کارت حافظه رم SD با همان میزان هم استفاده می‌کنند. اما باز هم می‌بینیم که از کمبود حافظه می نالند.

بنابراین اگر زیاد اهل تماشای فیلم هستید، زیاد فیلمبرداری می‌کنید یا اینکه نیاز دارید آرشیو فایل‌های مهم و کاری خود را مدام به همراه داشته باشید، انتخاب گوشی با حافظه بالاتر اولیت بیشتری برای شما خواهد داشت.

انتخاب رم مناسب برای سرعت بالای گوشی

جدایی از اینکه CPU تاثیر شگرفی در سرعت گوشی دارد، داشتن رم نیز به همان اندازه اهمیت دارد. به عنوان نمونه می‌بینیم که گوشی‌های جدیدی که به عنوان پرچمدار توسط برندها معرفی می‌شوند دارای چند نسخه هستند که CPU استفاده شده در همگی یکسان است. اما در مقابل برخی قطعات با هم تفاوت اندکی دارند که جدایی از دوربین و حافظه، رم نیز یکی از این موارد است.

تا همین یک سال اخیر شاهد این بودیم که از رم ۲، ۴ و ۶ گیگ در یک خانواده استفاده میشد که باعث تفاوت قیمت بودند. اما حالا شاهد ارائه گوشی‌هایی با رم ۱۲ گیگ هم هستیم.

اگر کاربری شما از خرید گوشی برای بازی و گیم است، باید به مقدار رم موجود در گوشی توجه کنید. هر چه مقدار آن بیشتر باشد، با توجه به اینکه حافظه موقت برای اجرای دستور العمل‌ها بیشتر در دسترس خواهد بود، می‌توانید انتظار سرعت بالاتری در گوشی پرا داشته و خبری از هنگی و لگ در آن نباشد.

بررسی کیفیت صفحه نمایش گوشی

در فناوری استفاده از صفحه نمایش برای گوشی‌های هوشمند شاهد دو نوع صفحه هستیم که نوع اول به مرور در حال منققضی شدن است. این دو فناوری عبارتند از:

  • صفحه نمایش IPS: در این مدل صفحه نمایش پیکسل‌ها همگی روشن هستند و نمی‌توان یک پیکسل خاص را به صورت کامل خاموش کرد. اگر یک نور پس زمینه مشکی در تصویر با ابعاد نصف صفحه وجود داشته باشد، در واقع پیکسل‌ها خاموش نیستند. بلکه در حال نمایش به رنگ مشکی هستند. چنین چیزی باعث مصرف بیشتری باتری خواهد شد.
  • صفحه نمایش Amoled و Super Amoled: در این فناوری پیکسل‌ها بر خلاف نوع IPS هر کدام به صورت مجزا می‌توانند نور تولید کنند. در نتیجه می‌توان انتظار داشت که برای حالتی که نور پس زمینه مشکی است، به جای روشن بودن پیکسل‌ها، می‌توان پیکسل‌های مشکی را به صورت کامل خاموش کرد. این ویژگی باعث می‌شود تا تاثیر به‌سزایی در کاهش مصرف باتری و از سوی دیگر افزایش طول عمر صفحه نمایش داشته باشد. در صورتی که در نوع IPS خلاف این قضیه قرار دارد.
بهترین گوشی موبایل از نظر باتری

طول عمر باتری و شارژدهی

بزرگ‌ترین دغدغه و مشکلی که برای کاربرانی که از گوشی هوشمند استفاده می کنند دارند، نبود یک باتری با ظرفیت بالا است. اگر از گوشی برای انجام بازی استفاده کنید، شاید در بهترین حالت بتوان ۴ یا ۵ ساعت به صورت مداوم یک بازی را اجرا کرده و در نهایت با خطای اتمام باتری مواجه شویم.

تا پیش از این گوشی‌های هوشمند در استفاده عادی نهایتا یک روز را با ما همراه بودند و پس از گذشت ۲۴ ساعت باید دوباره آن را شارژ می‌کردید. خصوصا اینکه شارژ کردن آنها نیز در بهترین حالت تا بیش از ۱.۵ ساعت زمان می‌برد. اما حالا نه تنها شاهد عرضه گوشی‌هایی با ظرفیت بالاتر از ۵ هزار میلی آمپر هستیم، بلکه به تازگی شیاسومی از یک فناوری برای شارژ باتری پرده برداشته که در عرض ۱۰ دقیقه می‌توان گوشی را به صورت کامل شارژ کرد.

شاید خرید پاور بانک این مسئله را برای ما حل کند، اما استفاده از پاور بانک هم مشکلات خاص خود را دارد. سنگین بودن، مدت زمان طولانی برای شارژ مجدد و از طرفی کاهش طول عمر به مرور زمان از معایب آن هستند. خصوصا اینکه واقعا نمی‌توان مدام یک پاور بانک با وزن بیش از ۲۰۰ گرم را با خود مدام به این طرف و آن طرف برد.

بهترین گوشی از نظر برند کدام است؟

در نهایت پس از بررسی کلیه موارد بالا، نوبت به انتخاب برند می‌رسد. همانطور که در جای جای معیارهای بالا با هم بررسی کردیم، اگر هدف شما انتخاب سیستم عامل IOS باشد، تنها برندی که می‌توانید انتخاب کنید اپل است. این برند محصولات بسیار با کیفیتی را تولید می‌کند که از نظر هماهنگی سخت افزار با نرم افزارهای موجود در آن، به شما کمک می‌کند که تا سال‌ها نیاز به خرید گوشی موبایل نداشته باشید.

کافی است نگاهی به اطراف خود بیندازید و ببینید که چه کسانی گوشی آیفون دارند. تجربه شخصی که در این مورد داشتم، خود من در طول این ۵ سال دو گوشی اندروید خریداری کرده‌ام. در هر دو بعد از گذشت یک سال شاهد کندی و کاهش کیفیت در همه بخش‌ها خصوصا دوربین بوده‌ام. در حالی که در همین مدت مشابه، بودند دوستانی که گوشی آیفون آنها همچنان مثل روز اول در حال کار کردن است.

گوشی های سامسونگ(Samsung)

این برند کره‌ای در ایران بیشترین محبوبیت را برای خرید گوشی دارد. با توجه به سری خانواده‌های گلگسی که شامل انواع سری A، سری S و گوشی‌های جدید دیگر نظیر فولد سامسونگ هستند، از امکانات سخت افزاری و نرم افزای بالایی برخوردارند.

سامسونگ محصولات خود را در طیف گسترده‌ای تولید می‌کند که هر کدام برای گروه کاربران خاصی از گوشی‌های ارزان قیمت و متوسط گرفته تا گوشی‌های پرچمدار و گران قیمت تشکیل می‌دهد.

گوشی های شیائومی(Xiaomi)

دومین برند است که این روزها در ایران و حتی جهان سرو صدای زیادی به پا کرده است. کمپانی چینی شیائومی در تولید محصولات با کیفیت به تازگی زیاد زبانزد خاص و عام شده و با توجه به اینکه از تکنولوزی‌های جدید و اختصاصی خود در تولید آنها استفاده می‌کند، در حال پیشی گرفتن از سایر رقبا است.

این برند نیز تمرکز بیشتر خود را روی تولید گوشی‌هایی با کیفیت دوربین و شارژدهی بالا قرار داده است. به تازگی نیز چند مدل را تولید کرده که با توجه به شارژ سریعی که دارند در عرض ۱۰ دقیقه می‌توانید گوشی را کاملا شارژ کنید.

گوشی های هوآوی(Huawei)

سومین برندی که در ایران طرفداران زیادی دارد دیگر کمپانی چینی است. البته بخت با این کمپانی چندان یار نبود و با توجه به تحریم هایی که از سوی امریکا روی این برند اعمال شد، در حال حاضر با افت رتبه مواجه شده است.

هوآوی برای حل مشکلات تحریم نرم‌افزاری به سراغ سیستم عامل اختصاصی خود رفته است. البته برقی باور دارند که آن سیستم عامل هم همان اندروید است، با این تفاوت که شخصی سازی و تغییرات گسترده‌ای در ان انجام گرفته است.

گوشی های نوکیا(Nokia)

این برند محبوب و قدیمی هم از اولین تولیدکنندگان گوشی بوده که همراه در ایران طرفداران خاص خود را دارد. بعد از اینکه در ارائه نسخه سیستم عامل اختصاصی خود با شکست مواجه شد، صحنه را برای دو سال ترک کرد و به سراغ اندروید رفت.

حالا شاهد تولید گوشی‌هایی با کیفیت توسط نوکیا مبتنی بر سیستم عامل اندروید هستیم که مهم‌ترین مزیت آنها استفاده از دوربین با کیفیت بسیار بالا است. شاید تنها بدی که در حال حاضر وجود دارد، استفاده از اندروید خام است که کمی برای کاربرانی که با اندروید شخصی سازی شده گوشی‌های نظیر سامسونگ، هوآوی، شیائومی و… کار کرده باشند، کمی در ابتدا دشوار باشد.


جمع بندی و کلام آخر

در این مقاله به شما در خصوص راهنمای خرید گوشی موبایل کمک کردیم. کلیه نکاتی که در انتخاب گوشی خوب باید به آنها توجه داشته باشید را مورد بررسی قرار داده و با توجه به وضعیتی که استفاده از هر برند و این معیارها در ایران اهمیت بیشتری دارد، به شما کمک کردیم که چطور گوشی متناسب با نیاز خود بخرید.

اما یکی از مواردی که در مرحله خرید گوشی اهمیت دارد، مطمئنا خرید ارزان قیمت است. همه ما به دنبال گرفتن تخفیف از فروشنده هستیم که تجربه ارزان قیمتی را برای خرید گوشی نو تجربه کنیم. پیشنهاد می‌کنیم که برای خرید روش اینترنتی را انتخاب کنید و با مراجعه به صفحه کد تخفیف خرید گوشی در سایت تخفیفه، جدیدترین کدهای تخفیف که فروشگاه‌های اینترنتی مختلفی نظیر دیجی کالا، تیمچه، ۱۹ کالا و… ارائه کرده اند را برای خرید موبایل دریافت کنید.

کد تخفیف خرید گوشی

در پایان از شما خواهشمندیم اگر هر گونه سوال یا مشکلی در خصوص انتخاب گوشی مناسب دارید، از بخش نظرات برای ما ارسال کنید تا شما را راهنمایی کنیم.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا