مقالات

۸ راهکار برای صرفه جویی در هزینه های زندگی دوران کرونا

راهکارهایی برای کاهش هزینه های زندگی در دوران کرونا

همه گیری بیماری کرونا در سرتاسر جهان باعث شده که میلیون‌ها نفر بیشتر وقت خود را در خانه صرف کنند. بسیاری از کسب و کارها به دلیل شرایطی که دارند رو به تعطیلی رفته و سهم بیشتر آنها ماه‌ها است که به سمت ورشکستگی و تعطیلی پیش رفته است. مشکلات برای اقشار مختلف جامعه ایجاد شده و حتی اگر در حوزه کاری و شغلی آنها نباشد، در تامین مایحتاج زندگی خود دچار مشکل شده‌اند. از همین روی احساس نیاز به صرفه جویی در هزینه های زندگی بیش از هر چیزی اولویت پیدا کرده است.

پاندمی کرونا در سطح جهان مردم همه کشورها را تحت تاثیر قرار داده و «یَک یَک» افراد جامعه درگیر آن هستند؛ اما در ایران ماجرا بیشتر خود را نشان می‌دهد. شرایط بد اقتصادی، تحریم و فسادهای مالی و بسیاری علل دیگر دست به دست هم داده‌اند تا در حال سپری کردن بدترین دوران زندگی خود باشیم که شاید حتی در خواب هم چنین روزهایی را نمی‌دیدیم(!)

راهکارهایی برای صرفه جویی در هزینه های زندگی دوران کرونا

مطمئنا شما در این دوران باید زندگی خود را از دو جهت مدیریت کنید.

  1. اول اینکه در هزینه های زندگی خود و اعضای خانواده تا جایی که می‌توانید صرفه جویی کنید.
  2. اگر کسب و کار شما طوری است که تاثیر مستقیمی از این بیماری گرفته، باید به روش‌های مختلفی به فکر تامین هزینه‌های زندگی باشید و از هر راهی که می‌توانید به فکر کسب درآمد و پول در آوردن باشید.

ما با بخش دوم این ماجرا فعلا کاری نداریم و هدف این است که در این مقاله به معرفی ۸ راهکار برای کاهش هزینه های زندگی در دوران کرونا بپردازیم. با بررسی این موارد می‌توانید تا حد بسیار زیادی هزینه‌های روزانه‌ای که لازم دارید را کاهش دهید.

۱. ابتدای هر ماه بودجه خود را تعیین کنید

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که همه ما داریم، عدم تعیین بودجه و هزینه‌های مورد نیازی است که در طی یک ماه و آینده زندگی خود داریم. افرادی که روی این موضوع مدیریت دارند بهتر می‌توانند مدیریت هزینه های زندگی را داشته باشند. چرا که در زمان مناسب اقدام به خرید چیزهایی که لازم دارند می‌کنند.

اما افرادی که این مدیریت را ندارند، در زمان نامناسب خریدهای غیر ضروری انجام می‌دهند. بعد از گذشت چند روز درست وقتی متوجه این اولویت‌ها می‌شوند که کار از کار گذشته و تا می‌بینند که چه اشتباهی مرتکب شده‌اند.

می‌پرسید چطور بودجه تعیین کنید؟ ساده است؛ از هر راهی که درآمد دارید به طور تقریبی مشخص کنید که در پایان ماه و گرفتن حقوق خود چه میزان پول خواهید داشت. سعی کنید در انجام این کار کمی هم خساست به خرج دهید که در پایان ماه پول اضافی به عنوان پس انداز داشته باشید.

۲. اولویت‌های خود را مشخص کنید

هزینه‌های مختلفی که برای خرید، پرداخت هزینه خدمات، هزینه افراد خانواده و… را که در هر ماه به صورت دارید را مشخص کنید. علاوه بر این شما در طول هر ماه و بسته به اینکه در چه فصلی از سال هستیم، نیاز به خرید وسایل و مایحتاج دیگری هم دارید که باید آنها را نیز حداقل یک ماه قبل‌تر مشخص کنید.

سپس بشینید و با خود فکر کنید؛ چیزهای غیرضروری را از لیست خود خط بزنید یا لااقل اگر می‌توانید خرید آن را به ماه دیگری موکول کنید. در این شرایط سخت ضرورتی ندارد که چیزهایی که اولویت کمی دارند را تهیه کنید.

مقایسه قیمت‌ها برای کاهش و صرفه جویی در هزینه های زندگی

۳. قبل از خرید قیمت‌ها را مقایسه کنید

بر خلاف سال‌ها پیش، ما در عصر دیجیتالی زندگی می‌کنیم که تقریبا همه چیز فقط با یک کلیک فاصله دارد. برای بررسی قیمت، آن هم در زمان دوران کرونا، نیازی به بازدید از هر فروشگاهی که در سطح شهر است ندارید؛ چرا که این مکان‌های شلوغ و پر رفت و آمد جزو یکی از بیشترین جاها برای ابتلای به بیماری و انتقال آن به دیگران است.

همه کارها به راحتی در خانه شما انجام می‌شود. کافی است وارد اینترنت شده و به کمک سایت‌هایی همچون ترب و ایمالز که به صورت تخصصی در زمینه بررسی قیمت فعالیت دارند، به دنبال محصولاتی که هستید بگردید و قیمت‌ها را با هم مقایسه کنید.

موضوع فقط این نیست که قیمت محصولات را بررسی کنید. بلکه لازم است فروشگاهی که از آن خرید می‌کنید را نیز بررسی کنید. به عنوان مثال برخی فروشگاه‌ها هستند که برای اولین خرید امکان ارسال رایگان را در اختیار مشتری قرار می‌دهند یا اینکه کد تخفیف برای خریدهای اولی ارائه می‌دهند. همین موضوع کمک می‌کند تا در هزینه خود به کمک کد تخفیف هم صرفه جویی داشته باشید.

پس بعد از اینکه چند فروشگاه را برای خرید بررسی کردید، باید به دنبال راهکارهایی هم برای اینکه خرید ارزان‌تری داشته باشید را پیدا کنید که در راهکار هفتم به شما خواهم گفت چطور این موضوع را بررسی کنید.

۴. نقدی پرداخت کنید

همانطور که اشاره کردم، همه گیری کرونا سبب شده تا هر کسب و کاری به شکلی با آن درگیر باشد. برای همین فروشندگان کالا و خدمات هم برای اینکه بتوانند در زمان کوتاه محصولات خود را به فروش بگذارند پیشنهادهای وسوسه انگیزی ارائه می‌کنند.

این پیشنهادات در قالب ارائه وام، فروش اقساطی، فروش محصول به شرط خرید محصولات دیگر و… هستند که مطمئنم شما نیز با این چنین موارد درگیر بوده‌اید.

مطمئنا این پیشنهادات شما را وسوسه می‌کند تا از این پیشنهادها استفاده کنید. اما آیا به این فکر کردید که آینده وضعیت کرونا، خصوصا در ایران مشخص نیست؟ به نظر شما، چقدر طول خواهد کشید تا واکسن معتبری برای همه اعضای جامعه در کشور ما وارد شده و تزریق شود؟ مطمئنم شما هم به این مسائل واقف هستید، پس قضاوت آن را بر عهده خود شما می‌گذارم.

برای همین مسائل است که به دلیل نبود دید درستی از آینده باید این احتمال را در نظر بگیرید که ممکن است شغل شما به کلی تحت تاثیر قرار گرفته و قادر به پرداخت اقساط در زمان تعیین شده نباشید. پس تا می‌توانید خرید خود را نقدی انجام دادی و از خریدهای اقساطی و درصد بالا دوری کنید. چرا که شما صرفا در حال پر کردن جیب افرادی هستید که روز به روز پولدارتر می‌شوند(!)

کاهش هزینه های زندگی با تعمیر وسایل قدیمی

۵. استفاده مجدد، بازیابی و فروش

نو شدن و خرید جدید همیشه برای ما لذت‌بخش بوده است، کافی است روزهای کودکی خود و هیجانی که برای خرید لباس و وسایل نو برای سال جدید داشتید را به یاد بیاورید. دوران شیرینی داشتیم، نه؟

اما باور کنید در حال حاضر و با وجود بیماری کرونا دیگر کودک درون ما به خواب رفته است. باید به فکر استفاده مجدد از وسایلی باشید که در حال حاضر دارید و حسابی هم از آنها مواظبت و نگهداری کنید.

اگر وسیله‌ای دارید که با یک تعمیر ساده دوباره تا مدت‌ها قابل استفاده است، ضرورتی ندارد که میلیون‌ها تومان آن هم با این قیمت ارز در این روزها برای خرید همان وسیله صرف کنید. آن را تعمیر کنید و خرید را به زمان مناسب‌تری موکول کنید؛ چرا که اینجا اولویت‌های شما در خرید مهم‌تر هستند.

ممکن است به وسیله‌ای هم نیازی نداشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم چنین وسایلی را با یک قیمت مناسب به فروش برسانید و پولی که از فروش آن کسب می‌کنید را برای خرید وسایل ضروری دیگر صرف کنید. در واقع شما در حال تبدیل سرمایه‌های بی استفاده خانه خود هستید.

۶. خرید کمتر و استفاده از کالای دست دوم

گفتیم چیزهایی که لازم ندارید را بفروسید، اما قرار نیست که همیشه شما فروشنده کالای دست دوم باشید؛ بلکه خود شما هم می‌توانید خرید کالاهای دست دوم باشید.

فروشگاه‌های آنلاین و سمساری‌های سطح شهر بسیار زیاد هستند که خرید و فروش کالای دست دوم را در اختیار ما قرار خواهند داد. حتی به کمک اپلیکیشن‌هایی نظیر شیپور و دیوار می‌توانید بدون اینکه یک واسطه در میان باشد، به دنبال خرید و فروش کالاهای دست دوم باشید. اگر قرار است خرید کنید، اولویت را برای وسیله‌های دست دوم قرار دهید.

البته در فرهنگ ما اشتباهاتی وجود دارد که برخی استفاده از کالای دست دوم را خوش یمن نمی‌دانند یا به هر طریقی علاقه‌ای به خرید کالاهایی که قبلا استفاده شده ندارند. اگر جزو این دسته هستید، پس لااقل سعی کنید چیزهای دیگر را کمتر بخرید تا با پس انداز هزینه‌های غیر ضروری، بتوانید وسایل نو بخرید.

کد تخفیف

۷. به کمک کد تخفیف در بهترین زمان خرید کنید

خب حالا به شیرین‌ترین بخش این مقاله می‌رسیم. تا اینجا سعی کردم چیزهای مهم را در قالب یک راهنمای خرید از آنجایی که آیا اصلا در حال حاضر ضرورتی به خرید وسیله مورد نظر دارید یا نه تعیین کنم. بعد از آن هم به بررسی راهکارهایی برای اینکه هزینه کمتری برای تامین آن وسیله داشته باشید پرداختم.

حالا که تصمیم به خرید گرفتید پس لااقل روش خرید خود را آنلاین کنید تا بتوانید با قیمت کمتری خریدتان را انجام دهید. خصوصا در دوران همه گیری کرونا که با خرید آنلاین و عدم مراجعه به فروشگاه‌های سطح شهر می‌توانید تا حد بسیار زیادی از انتقال بیماری به خود یا دیگران جلوگیری کنید.

همانطور که قیمت‌ها را در راهکار سوم بررسی کردید و از ابزار آنلاین کمک گرفتید، در اینجا هم همین ابزار آنلاین کمک می‌کنند تا خرید ارزان‌تری را تجربه کنید. یکی از این ابزار آنلاین کمک گرفتن از سایت تخفیفه است که به صورت تخصصی در زمینه ارائه کد تخفیف رایگان فعالیت دارد.

شما می‌توانید با مراجعه به این سایت و به کمک دسته بندی فروشگاه‌های مختلفی که در آن ثبت شده‌اند به دنبال یافتن کد تخفیف باشید و اولویت خرید اینترنتی را برای فروشگاهی که بیشترین تخفیف را در نظر گرفته است قرار دهید.

کد تخفیف رایگان با تخفیفه

به عنوان مثال اگر قصد خرید یک کالای دیجیتال دارید، می‌توانید به این سایت مراجعه کرده و با جستجوی نام محصول یا از طریق دسته بندی فروشگاه‌های آنلاین، سایت‌هایی که کد تخفیف برای خرید آن وسیله را دارند یافته و به این شکل خریدی ارزان را تجربه کنید.

علاوه بر این زمان خرید هم مهم است. اگر می‌بینید که در حال نزدیک شدن به جشنواره‌های فروشی مثل خرید شب یلدا، جمعه سیاه، جشنواره خرید ماه رمضان و… هستیم، پیشنهاد می‌کنیم که سری به صفحه‌ی رویدادهای تخفیف در همین سایت زده و در زمان مناسب که ده‌ها کد تخفیف توسط فروشگاه‌های آنلاین ارائه شده خرید خود را با تخفیف انجام دهید.

۸. خودتان فاعل کار باشید

و در پایان اینکه کار خود را به دیگران نسپارید. بخش بزرگی از کارهایی که می‌توانند تاثیر بسیار بالایی برای صرفه جویی در هزینه های زندگی داشته باشند، می‌تواند از عهده خود شما نیز برآید.

به عنوان نمونه اگر برای خانه خود نیاز به خدمات نظافت، نقاشی یا دکوراسیون دارید، لازم نیست که حتما از یک متخصص برای این کار کمک بگیرید. شما می‌توانید به راحتی با جستجو در اینترنت و کمک گرفتن از مقالات مختلفی که در این زمانه وجود دارد خودتان این کارها را انجام دهید.

حتی اگر موضوع تعمیرات باشد می‌توانید باز هم از این روش کمک بگیرید. اگر یک وسیله الکترونیکی شما نیاز به تعمیر دارد، اگر پایه مبل شما آسیب دیده و هزاران اگر دیگر… کافی است یک جستجو در سایت‌ها، وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی(خصوصا توییتر) داشته باشید.

چرا که بسیاری افراد در حال نوشتن تجربیات خود برای انجام این نوع تعمیرات و کارها هستند. خواندن همین تجربیات و ارتباط برقرار کردن با این افراد به شما کمک می کند تا بدون صرف هزینه‌های زیاد، خودتان فاعل کارهایتان باشید و از هزینه‌های اضافی که پس انداز می کنید برای نیازهای دیگر خود استفاده کنید.

کلام آخر

خب راستش را بخواهید در این مقاله مواردی که بیشتر ما با هم بررسی کردیم حول این محور بوده که از خریدهای غیر ضروری دوری کنید، قناعت در زندگی داشته باشید و از همه مهم‌تر تا جایی که می‌توانید خودتان کارها را انجام دهید. اگر می‌بینید که با این شرایط نمی‌توانید کنار بیایید استفاده از کد تخفیف برای انجام خریدها در روش اینترنتی کمک زیادی به شما خواهند کرد. پس سعی کنید از سایت تخفیفه برای این کار کمک بگیرید.

و نکته آخر اینکه بالاخره دوران کرونا هم سر آمده و این دوران سخت را با هم پشت سر خواهیم گذاشت. در حال حاضر نکته مهم این است که با کمک کردن به هم، رعایت موارد بهداشتی و عمل کردن به هر کاری که می‌تواند از انتشار بیشتر این ویروس کمک کند، روند آن را بیشتر تسریع بخشیم تا سریع‌تر از این دوران عبور کنیم.

شما چه راهکارهای دیگری برای کاهش هزینه های زندگی در دوران کرونا پیشنهاد می‌کنید؟ لطفا از بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا با هم به بحث و گفتگو بپردازیم.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا