سبک زندگی

۶ راهکار اصولی آموزش مسائل اقتصادی به کودکان

۶ راهکار عالی آموزش پس انداز کردن به بچه ها و زیرکی اقتصادی در خرید کردن

یکی از مشکلاتی که برای پدر و مادرها، خصوصا در فرهنگ ما ایرانی ها وجود داشته و دارد، این بوده که هیچ وقت فرصت مناسبی برای صحبت با بچه‌هایتان در خصوص مسائل مختلف نبوده است؛ چه اینکه بخواهید آموزش مسائل اقتصادی به کودکان را با آنها در میان بگذارید.

چه آنها در دوره مهد کودک باشند و چه اینکه در حال سپری کردن اوج غرور جوانب خود در دوران بلوغ باشند، این مشکلات وجود داشته و دارد. بنابراین مهم است که زیرکی اقتصادی و مسائل مالی را به بچه‌ها از همان ابتدا به کمک ترفندهایی که وجود دارد آموزش دهید.

در ادامه این مقاله از وبلاگ تخفیفه قصد داریم به معرفی ۶ راهکار اصولی که به کمک آن می‌توانید مسائل اقتصادی را از همان ابتدا به کودکانتان آموزش دهید می‌پردازیم.

۶ راهکار اصولی آموزش مسائل اقتصادی به کودکان

وقتی صحبت از پول می‌شود، آموزش مسائل اقتصادی به فرزندان هیچ وقت زود نبوده و نیست. طبق یک نظرسنجی جدید که توسط دانشگاه کمبریج انجام گرفته، نشان داده است که اکثر کودکان در هفت سالگی، ارزش پول را تشخیص داده و حساب و کتاب را به نوعی درک کرده‌اند.

در واقع آنها در این سن متوجه می‌شوند که پول می‌تواند با کالاها مبادله شود. همچنین معنای کسب درآمد را نیز تا حدودی درک می‌کنند که تا وقتی زمان برای کسب درآمد صرف نشود و کاری انجام نگیرد، خبری از پول و به دنبال آن خرید نیست.

شاید با دیدن این آمار کمی امیدوار شوید که می‌توانید تا حدودی با فرزندتان مدارا کنید؛ اما خبر بد این است که کودکان زیر هشت سال(و مسلما بیشتر نوجوانان) تفاوت «تجملات» و «ضروریات» را درک نکرده‌اند. به همین دلیل است که آموزش مسائل اقتصادی به کودکان باید از همان سنین پایین آغاز شود؛ چرا که والدین نقش اصلی را در صحبت کردن در مورد پول و کمک به انتقال اطلاعات مالی به بچه‌ها دارند.

از دادن پول تو جیبی شروع کنید

برای یک خردسال، پول چیزی است که آن را درک کرده و می‌داند چیست، اما دقیقا نمی‌فهمند که این پول از کجا خواهد آمد. به عنوان مثال، بچه‌های کوچک می‌دانند که شما هزینه‌هایتان را به کمک کارت‌های اعتباری پرداخت می‌کنید یا اینکه از دستگاه‌های ATM پول نقد می‌گیرید. اما آیا واقعا می‌دانند که اعتباری که درون این کارت‌ها وجود دارد از کجا می‌آید؟

تا زمانی که آنها ارتباط بین کار و درآمد را ندانند تصور خواهند کرد که هر زمان که این کارت اعتباری را کشیده و رمز کارت را بزنید، می‌توان خرید انجام داد.

یکی از راه‌هایی که از طریق آن می‌توانید ارتباط بین کار و درآمد را آموزش دهید دادن پول تو جیبی به کودکان است. اما قرار نیست که شما به صورت مرتب به آنها پول پرداخت کنید، بلکه پرداخت این پول تو جیبی قرار است در ازای انجام کارهای خاصی باشد.

  • جمع کردن اسباب بازی‌ها پس از اتمام بازی
  • مرتب کردن تخت خواب
  • به موقع خوابیدن
  • گوش دادن به پدر و مادر

اما بیایید با یک تیر دو نشان بزنیم. برای بچه‌های با سنین کم بهتر است که حتما از پول نقد برای دادن پول تو جیبی استفاده کنید. این کار کمک می‌کند تا با حساب و کتاب و مسائل مالی بهتر آشنا شوند. جدایی از یادگیری مسائل ریاضیات، این کار باعث می‌شود آنها به جمع کردن پول و کار با پول نقد عادت کنند.

آموزش پس انداز کردن به کودکان

پس انداز کردن را به کودکان آموزش دهید

از آنجایی که در آینده مشخص نیست چه اتفاقاتی می‌تواند برای اعضای خانواده در خصوص مسائل مالی بیفتد، بهتر است از همان ابتدا طوری به آنها آموزش دهید که قرار نیست از همه پول تو جیبی که کسب می‌کنند استفاده کنند. بلکه باید بخشی از آن را برای پس انداز کردن کنار بگذارند.

برای اینکه آموزش پس انداز کردن به کودکان را بهتر یاد دهید بهتر است از ظروف شیشه‌ای به عنوان قلک استفاده کنید که پول‌های داخل آن مشخص باشند. این کار کمک می‌کند تا کودک بیشتر به فکر پس انداز کردن باشد. البته این روش برای خردسالان توصیه می‌شود.

برای بچه‌های بزرگتر می‌توانید پول تو جیبی را به یکی از کارت‌های اعتباری بانکی که خود شما به آن دسترسی دارید واریزی انجام دهید. خوشبختانه تمامی بانک‌ها در ایران دارای این نوع کارت اعتباری هستند. این کارت‌ها به والدین امکان می‌دهد هفتگی پول به کارت اضافه کنند. اما مشکل بزرگ این است که چطور باید پس انداز کردن را به این شیوه آموزش داد؟

برای این حالت می‌توانید به طور واضح برای آنها مشخص کنید که مبلغ ثابتی در هر هفته به عابر بانک واریز خواهد شد و تا زمانی که هفته جدید آغاز نشود، خبری از پول بیشتر نیست. پس باید طوری آن را خرج کنند که در آخر هفته با کمبود پول مواجه نشوند. برای زمان‌هایی که نیاز به پول بیشتر دارند، می‌توانند از پس انداز کردن استفاده کنند.

دادن پول جیبی با مبالغ محدود باعث می‌شود که آنها نگران این باشند که شاید پول تو جیبی هفته تا آخر هفته آنها را همراهی نکند. در نتیجه تلاش می‌کنند تا بهینه‌تر خرج کرده و از پس انداز کردن برای مواقع حساس استفاده کنند.

بازی‌هایی بر پایه پول طراحی کنید

حتما می‌دانید که یکی از بهترین راه‌های آموزش مسائل اقتصادی به کودکان از همان سنین ابتدایی در بازی کردن نهفته است. مسائل مالی هم مثل هر چیزی دیگری قابلیت آموزش از طریق بازی‌های فکری و اسباب بازی را دارند. می‌توانید در حین بازی با کودکانتان بازی‌هایی بر پایه پول طراحی کنید تا آنها را با مسائل مالی آشنا کنید.

خوشبختانه این روزها بازی‌های گوشی در این زمینه به خوبی می‌توانند به شما کمک کنند. کافی است چند بازی که با ماهیت جمع کردن سکه و خرج آن به عنوان پول برای خرید درون برنامه‌ها است را نصب کنید.

به عنوان نمونه یک بازی آموزشی در زمینه ساخت خانه و کارهای فنی را در نظر بگیرید. کودک می‌تواند با طی کردن مراحل سکه دریافت کرده و سپس این سکه‌ها را به پول تبدیل کند. جمع کردن سکه پس انداز کردن و پس انداز را به وی آموزش خواهد داد. بعد از تبدیل کردن سکه‌ها و امتیازات به پول هم می‌تواند از درون برنامه چیزهای بیشتری کسب کند. به عنوان نمونه امکان تغییر خودروها و ابزارهایی که برای ساخت خانه از آنها استفاده می‌کند.

آموزش پرداخت آنلاین به کودکان

در مورد پرداخت آنلاین با آنها صحبت کنید

یکی از مشکلاتی که در خصوص استفاده از گوشی‌های هوشمند وجود دارد این است که آنها تصور می‌کنند هر بازی که رایگان باشد، تا ابد رایگان خواهد بود و اطلاعی از پرداخت درون برنامه‌ای آن که توسط مارکت‌هایی مثل گوگل پلی استور و کافه بازار است ندارند.

شما باید به آنها یاد دهید که کارکرد این نوع برنامه‌ها و بازی‌ها چیست. فرآیند پرداخت در اینترنت را برای آنها توضیح دهید که وقتی اعتبار کارت آنها کم می‌شود در واقع در حال خرج کردن پول هستند. هر چند که این پول نقد نبوده و آمار و ارقام است.

به آنها یاد دهید که زیرک باشند

شما می‌توانید هر برداشتی از زیرک بودن در اینجا بکنید. منظور ما از زیرک بودن این است که اگر کودک خرید می‌کند، چیز خوبی را انتخاب کند و اگر قرار است چیزی بخرد، باید با آشنایی درستی از آن بهترین نوع را انتخاب کند.

در واقع منظور این است که آنها را با راهنمای خرید آشنا کنید. در خریدهایی که انجام می‌دهید می‌توانید کودکان را به فروشگاه برده و با بررسی محصولی از برندهای گوناگون و قابلیت‌هایی که دارد وی را با نیازهایی که از خرید دارند آشنا کنید. این راهنمای خرید به آنها کمک می‌کند تا محصولات را دقیقا مطابق با نیاز خود انتخاب کنند و از پرداخت هزینه‌های اضافی برای محصولی که قابلیت‌هایی بی استفاده دارد جلوگیری خواهید کرد.

مثلا فرض کنید قرار است یک یخچال برای محل کار خود بگیرید. مسلما نیازی نیست که شما از یک یخچال و فریزر خانگی با قیمت بالا استفاده کنید. بلکه می‌توانید از یخچال‌هایی با ابعاد کوچک استفاده کرده یا اینکه همانطور که در ابتدا گفتیم از محصولات دست دوم استفاده کنید. با انجام این کار به فرزند خود نیز آموزش خواهید داد تا برای خرید کردن انتخاب بهتری داشته باشند. از آنجایی که سن کودکان پایین است و به خوبی نمی‌توانند این مسائل را هضم کنند، این مسئله را باید در شرایطی که قرار است خریدی برای کودک داشته باشید آموزش دهید.

آموزش کد تخفیف کودکان

آنها را با کد تخفیف آشنا کنید

ما در آموزش پس انداز کردن به کودکان، روی این نکته تمرکز کردیم تا چیزهایی که خرید آنها اهمیت ندارد یا اولویت کمتری دارند را به زمان دیگری موکول کنند تا در عوض آن را پس انداز کنند. اما یکی دیگر از راه‌هایی که می‌تواند کمک زیادی به پس انداز کردن کودکان بکند، آشنا کردن آنها با کد تخفیف است.

امروزه با توجه به تعداد بالای فروشگاه‌های آنلاین و خصوصا شیوع بیماری کرونا، سبب شده تا خرید اینترنتی نسبت به خرید حضوری اولویت بالاتری داشته باشد. فروشگاه‌های اینترنتی هم دنبال این هستند تا در زمان کوتاهی انبار خود را خالی کنند. در نتیجه ارائه کوپن تخفیف این روزها حسابی از طرف فروشگاه‌ها، خصوصا برای خرید اولی‌ها سر و صدا کرده است.

شما می‌توانید با آموزش دادن آنها در مورد چیستی کد تخفیف، به آنها یاد دهید تا زمانی که به سن مناسب برای داشتن تجربه خرید اینترنتی می‌رسند، از این روش استفاده کنند تا پول کمتری خرج کنند. خرج پول کمتر هم باعث می‌شود تا از باقیمانده هزینه‌ای که قرار بوده برای یک خرید استفاده شود، به عنوان پس انداز یا خرید وسایل دیگری استفاده کرد.

سایت تخفیفه به آدرس اینترنتی www.takhfife.com یکی از این سایت‌ها است که می‌توانید به کمک آن کوپن تخفیف جدید بیش از ۷۰۰ سایت را دریافت کرده و برای خرید محصولات با تخفیف از این کدها استفاده کنید. اگر قصد خرید لوازم و اسباب بازی برای کودکان خود دارید، پیشنهاد می‌کنیم در هنگام استفاده از کدهای تخفیف این سایت یک بار در حضور کودکان خود آنها را با این راهکار که کمک می‌کند هم پس انداز داشته باشند و هم اینکه تجربه خرید ارزان قیمتی را تجربه کنند، استفاده کنید.

جمع بندی و کلام آخر

آموزش مسائل اقتصادی به کودکان بحث پیچیده‌ای است و با توجه به اینکه کودکان و نوجوانان در سنین مختلف رفتارهای مختلفی در این خصوص دارند نمی‌توان با این چند راهکار کلی در هر حالتی استفاده کافی را برد. اگر بخواهیم واقع بین باشیم کودکان در مقابل رفتاری که ما با آنها داریم، سطح انتظارشان به مرور بالا خواهد رفت.

مهم‌ترین مسئله‌ای که در مورد یاد دادن مسائل مالی به کودکان باید خود پدر و مادرها رعایت کنند این است که «نه گفتن» به کودک را تمرین کنند. خیلی از کودکان به این دلیل که هر چیزی که می‌خواهند برای آنها فراهم می‌کنید، سطح انتظارشان بالا رفته و با بیشتر شدن سن دیگر نمی‌توانید کنترلی روی این موضوع داشته باشید که بگویید «نه».

همین یک کار ساده موجب می‌شود تا فرزند شما نیز در بزرگسالی دچار همین مشکلات شده و از نظر مالی و شیوه خرید به درستی عمل نکند. جدایی از اینکه با توجه به اصرار فرزند برای خرید، موجب نزاع، پرخاشگری و تنبیه هم خواهد شد که می‌تواند با بالا رفتن عصبانیت، مشکلات بیشتری را ایجاد کند.

در نتیجه سعی کنید از همان ابتدا در کنار یاد دادن مسائل مالی به کودکان از «نه گفتن» برای خرید گاهی اوقات استفاده کنید. به کودک یاد دهید که در چنین شرایطی واقعا نیازی به خرید این اسباب بازی نیست و همین چند روز قبل یک اسباب بازی برای وی خریده‌اید.

به نظر شما چه ترفندهایی وجود دارد که می‌توانیم به کمک آنها کودکان را با مسائل اقتصادی آشنا کنیم؟ شما از چه بازی‌هایی برای یاد دادن کودکان استفاده می‌کنید؟ از بخش نظرات تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا